The famous Visrāma-ghāta is the principal ghāta of Mathurā. According to the Saura Purān, this sacred place is also named as Visrānti-tirtha.
It is said that after the Supreme Lord Śrī Kṛṣṇa killed the mighty Kamsa, He had Kamsa’s funeral rites performed at Dhruva-ghāta. Śrī Kṛṣṇa, as well as His relatives and friends, then bathed at this holy ghāta, and rested here. In His human-like pastimes, Śrī Kṛṣṇa may need to rest, but that Śrī Kṛṣṇa who is the Supreme Lord, who has an eternal form, full of knowledge and bliss, who is full of all the six opulences and who is endowed with all potencies that can make the impossible possible, never needs any rest. This Visrāma ghāta serves as a place of rest for the distressed living entities who have strayed from the Lord and are immersed in the endless and bottomless ocean of birth and death.
Visrama Ghata
El Visrāma-ghāta famoso es el ghāta principal de Mathurā. Según el Saura Purān, este lugar sagrado también se nombra como Visrānti-tirtha.
Se dice que después de que el señor supremo Śrī Kṛṣṇa matara el Kamsa poderoso, él hizo los ritos fúnebres de Kamsa realizar en Dhruva-ghāta. Śrī Kṛṣṇa, tan bien como sus familiares y amigo, entonces se bañó en este ghāta santo, y se reclinó aquí. En sus pasatiempos human-like, Śrī Kṛṣṇa puede necesitar reclinarse, pero ese Śrī Kṛṣṇa que es el señor supremo, que tiene una forma eterna, llena de conocimiento y de dicha, que es llena de todas las seis opulencias y que se dota con todas las potencias que puedan hacer el posible imposible, nunca necesita cualquier resto. Este ghāta de Visrāma sirve como lugar del resto para las entidades vivas apenadas que se han perdido del señor y se sumergen en el océano sin fin e insondable de la generación y muerte.
Deities of Śrī Kṛṣṇa and Yamunā-devi at Visrāma-ghāta
On the day of Yama-dvitéyā (or Bhaiyādüja), the second day after the night of the new moon (Amāvasyā) in Kārtika, many faithful and pious people from far-off places come to bathe at this place. According to the Purāns, Yama (Dharmarāja, Lord of Death) and Yamī (Yamunā) are twins. Soft-hearted Yamunā could not endure seeing the various suffering of the living beings, and wished for a way to alleviate them.
One fine day, On her birthday she invited her brother to a meal of many delicious preparations and sweetmeats. Pleased and fully satisfied, Yama told her to ask for a boon. Yamunā said, “Brother, please grant those who bathe in my waters with faith on this day, relief from the clutches of birth and death and from the variegated threefold miseries.” Hearing this, Yama Mahārāja replied, “So be it!”
Deidades de Śrī Kṛṣṇa y Yamunā-devi en Visrāma-ghāta
En el día de Yama-dvitéyā (o de Bhaiyādūja), el segundo día después de la noche de la Luna Nueva (Amāvasyā) en Kārtika, mucha gente fiel y piadosa de lugares remotos viene bañarse en este lugar. Según el Purāns, Yama (Dharmarāja, señor de la muerte) y Yamé (Yamunā) son gemelos. Yamunā Soft-hearted no podía aguantar ver el vario sufrimiento de los seres vivos, y deseado para que una manera los alivie. Un día agradable, en su cumpleaños ella invitó a su hermano a una comida de muchas preparaciones y caramelos deliciosos. Contento y satisfecho completamente, Yama le dijo pedir un favor. Yamunā dijo, “hermano, concede por favor a los que se bañan en mis aguas con la fe en este día, relevación de los embragues de la generación y muerte y de las miserias triples abigarradas.” Oyendo esto, Yama Mahārāja contestó, “tan sea!” -
Although it is very glorious to bathe anywhere in Śrī Yamunā, it is especially glorious to do so in Vraja, and even more so at Visrāma ghāta on the day of Yama-dvitīyā. Therefore, every year on this day, thousands of brothers and sisters come here to bathe.
Aunque sea muy glorioso bañarse dondequiera en Śrī Yamunā, es especialmente glorioso hacer tan en Vraja, y aun más en el ghāta de Visrāma en el día de Yama-dvitīyā. Por lo tanto, cada año en este día, los millares de hermanos y las hermanas vienen aquí bañarse.
The Yamunā’s Twenty-four Ghāts
In Mathurā, Śrī Yamunā flows in a crescent shape, and Visrāma ghāt is in the centre. On her southern side lie the following twelve ghāts:
All the principal sacred places of India, even Prayāga, the king of all sacred places (tirtharāja), worship the Supreme Lord Śrī Kṛṣṇa at the ghāts of Śrī Yamunā Mahārāni under her shelter. During Cāturmāsya especially, all the tirthas come here to perform their worship.
Todos los lugares sagrados principales de la India, incluso Prayāga, el rey de todos los lugares sagrados (tirtharāja), adoran al Señor Supremo Śrī Kṛṣṇa en los ghāts de Śrī Yamunā Mahārāni bajo su abrigo. Durante Cāturmāsya especialmente, todos los tirthas vienen aquí a realizar su adoración. - con Camelia Cruz.
Prayaga tirtha
Tirtharāj Prayāg worships the Supreme Lord at Prayāga tirtha. Veni-Mādhava of Prayāga is eternally present at this place. Those who bathe here receive the result of performing all the sacrifices headed by the agnistoma-yajna and attain Vaikuntha dhāma.
Prayaga tirtha
En Tirtharāj Prayāg se adora al Señor Supremo en el tirtha de Prayāga. Veni-Mādhava de Prayāga está eternamente presente en este lugar. Los que se bañan aquí reciben el resultado de realizar todos los sacrificios dirigidos por el agnistoma-yajna y logran el dhāma de Vaikuntha.
Tinduka tirtha (Bengali Ghat)
Tinduka-tirtha is also named Guhya-tirtha. By taking bath here one attains the abode of the Supreme Lord. Nearby is Dandi ghat, where Śrī Caitanya Mahāprabhu bathed and captivated everyone with His dancing and sankirtana. This ghāöa is now also called Bengāli-ghat.
Tinduka tirtha (Bengali Ghat)
Tinduka-tirtha también llamado Guhya-tirtha. Tomando el baño aquí uno logra la Morada del Señor Supremo. Cerca está el ghat de Dandi, donde Śrī Caitanya Mahāprabhu bañó y cautivó a cada uno con su baile y sankirtana. Este ghāta ahora también se llama Bengāli-ghat.
Sūrya-tirtha
At Sūrya-tirtha, Sūryadeva, the Sungod, with his twelve different aspects (dvādasa-kalā), is always absorbed in serving his worshipful deity, Śrī Kṛṣṇa. Because of this, Mahārāja Bali, the son of Virocana, worshipped Sūryadeva here, and was granted his desired result. By taking bath at Sūrya-tirtha on a Sunday, during sankrānti , or at the time of a solar or lunar eclipse, one achieves the result of performing a rājasūya-yajna, and after liberation attains the abode of the Supreme Lord. A deity of Bali Mahārāja, along with his worshipful deity, Śrī Vāmanadeva, resides in a temple nearby.
Sūrya-tirtha
En Sūrya-tirtha, Sūryadeva, el dios del Sol, con sus doce diversos aspectos (dvādasa-kalā), se absorbe siempre en el servicio de su deidad adorable, Śrī Kṛṣṇa. Debido a esto, Mahārāja Bali, el hijo de Virocana, adorado aquí a Süryadeva, y le fue concedido sus deseos. Tomando el baño en Sūrya-tirtha el domingo, durante sankrānti, o a la hora de un eclipse solar o un eclipse lunar, uno alcanza el resultado de realizar un rājasūya-yajna, y después de la liberación logra el domicilio del Señor Supremo. Una deidad de Bali Mahārāja, junto con su deidad adorable, Śrī Vāmanadeva, reside en un templo cercano.
Dhruva-tirtha
After being pierced by the arrow-like words of Suruci, his stepmother, five-year-old Dhruva came to the forest at Dhruva-tirtha on the advice of his mother, Sunīti. At this ghat Dhruva met Devrishii Nārada, who instructed him to bathe here and gave him a twelve-syllable mantra. Dhruva then journeyed to the isolated highlands of Madhuvana, where he worshipped the Supreme Lord by performing severe austerities, and finally received His darsana.
Dhruva-tirtha
Después de ser perforado por las palabras hirientes de Suruci, su madrastra, Dhruva de cinco años se fue al bosque en Dhruva-tirtha de acuerdo con el dictamen de su madre, Sunéti. En este ghat Dhruva resolvió Devrishii Nārada, que le dio instrucciones para bañarse aquí y le dio un mantra de la doce-sílaba. Dhruva entonces viajó a las montañas aisladas de Madhuvana, donde él adoró al Señor Supremo realizando austeridades severas, y finalmente recibió su darsana.
Nava-tirtha (Askunda-ghāt)
Nava-tirtha is situated north of the famous Asikunda, or Askunda-ghāt, which lies near Visrāma-ghat. All the sins of those who bathe in Asi-kunda are destroyed, whether they are sins of body, mind or words. By taking bath at Nava-tirtha, one’s bhakti develops to newer and higher stages. There is no sacred place greater than this, nor will there ever be.
Nava-tirtha (Askunda-ghāt)
Nava-tirtha está situado al norte del famoso Asikunda, o Askunda-ghāt, que cae cerca de Visrāma-ghat. Todos los pecados de los que se bañen en Asi-kunda se destruyen, si son pecados del cuerpo, de la mente o de palabras. Tomando el baño en Nava-tirtha, su bhakti se renuevas más y a más altas etapas. No hay lugar sagrado mayor que este, ni nunca lo habrá.
Soma-tirtha (Gau-ghāt)
Those who sprinkle themselves with the pure water of the Yamunā at Soma-tirtha will have all their cherished desires fulfilled
Soma-tirtha (Gau-ghāt)
Los que se asperjan con el agua pura del Yamunā en el soma-tirtha tendrán satisfechos todos sus deseos acariciados.
Sarasvati-patana-tirtha (ganga-ghat de Krishna)
Sarasvati-patana-tirtha lies near Gau-ghāt, or Soma-tirtha. The river Sarasvati used to meet the Yamunā here. Another name of the river Sarasvati is Śrī Kṛṣṇa-gangā. This tirtha is therefore also known as Krishna-gangā-ghāt.
This ghāt is related to Śrī Kṛṣṇa-dvaipāyana Vedavyāsa. He took birth from Matsyagandhā Satyavati and Maharishi Pārāsara on an island in the Yamunā near here.
Some say that Śrī Vyāsadeva composed Śrīmad-Bhāgavata here, and this is correct. Śrīmad-Bhāgavata is the treatise for the topmost transcendentalist, and is known as the Paramahansa samhitā. Vedavyāsa took instruction from Devarishi Nārada.
Through his practice of bhakti-yoga, he saw the Absolute Truth, Śrī Kṛṣṇa, and all His pastimes in Vraja, Mathurā and Dvārakā. How else could he have had darsana of Śrī Kṛṣṇa and describe the sweetest of His sweetest pastimes without having performed worship in Vraja-dhāma, the sweetest of all sacred abodes? This is the opinion of learned devotees who are able to extract the essence of scripture.
One who bathes here is relieved from all types of sin and attains love of God. Even people of low caste become paramahamsas, or the best of devotees, by bathing here.
Sarasvati-patana-tirtha (ganga-ghat de Krishna)
Sarasvati-patana-tirtha miente cerca de Gau-ghāt, o del soma-tirtha. El río Sarasvati usado para encontrar el Yamunā aquí. Otro nombre del río Sarasvati es Śrī Kṛṣṇa-gangā. Este tirtha por lo tanto también se conoce como Krishna-gangā-ghāt.
Este ghāt se relaciona con Śrī Kṛṣṇa-dvaipāyana Vedavyāsa. Él tomó nacimiento de Matsyagandhā Satyavati y a Maharishi Pārāsara en una isla en el Yamunā cerca aquí.
Algunos dicen que Śrī Vyāsadeva compuso Śrīmad-Bhāgavata aquí, y éste está correcto. Śrīmad-Bhāgavata es el tratado para el transcendentalist superior, y se conoce como el samhitā de Paramahansa. Vedavyāsa tomó la instrucción de Devarishi Nārada.
Con su práctica de la bhakti-yoga, él vio la verdad absoluta, Śrī Kṛṣṇa, y todos sus pasatiempos en Vraja, Mathurā y Dvārakā. ¿Cómo podría él tener darsana tenido de Śrī Kṛṣṇa y describir el más dulce de sus pasatiempos más dulces sin la ejecución de la adoración en Vraja-dhāma, el más dulce de todos los domicilios sagrados? Ésta es la opinión de los devotos doctos que pueden extraer la esencia de la escritura.
Uno quién se baña aquí se releva de todos los tipos de pecado y logra el amor de dios. Incluso la gente de la casta baja hace paramahamsas, o el mejor de devotos, bañándose aquí.
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