Yamunotri is situated at an altitude of 3,235 m above the sea level in the district of Uttarkashi in Uttarakhand in northern India. It is a full day's journey from Uttarakhand's main towns — Rishikesh, Haridwar or Dehradun. The source of the river Yamuna lies about 1 km further ahead at an altitude of about 4,421 m. It is the seat of the goddess Yamuna, and one of the four sites in India's Char Dham pilgrimage
Yamunotri está situado a una altitud de 3.235 m sobre el nivel del mar en el districto de Uttarkashi en Uttarakhand en el Norte de la India. Las ciudades ciudades principales de Uttarakhand - Rishikesh, Haridwar o Dehra Dun. La fuente del río Yamuna se encuentra cerca de 1 kilómetro más adelante a una altitud de cerca de 4.421 M. Es el asiento de la diosa Yamuna, y uno de los cuatro sitios de peregrinaje en la India Char Dham.
The sacred river of Yamuna originates from Yamunotri glaciers on the western edge of the Bandarpoochh peak (6,315 m).Yamunotri can be reached by a 13 km trek from Hanuman Chatti. Maharani Gularia of Jaipur constructed the temple of Goddess Yamuna in the 19th century AD by Maharani Guleria of Jaipur.
El río sagrado Yamuna se origina en los glaciares de Yamunotri en el borde occidental del pico de Bandarpoochh (6.315 m). Yamunotri se puede alcanzar por un viaje de 13 kilómetros de Hanuman Chatti. Maharani Gularia de Jaipur construyó el templo de la diosa Yamuna en el siglo XIX por Maharani Guleria de Jaipur.
Yamunotri Temple
It is from Barkot that the road to Yamunotri starts wending its way along the banks of the Yamuna and the roads from Mussoorie and Kalsi meet here. There is motorable route up to Hanuman Chatti. This little Chatti is just 7 kilometres from Sayana Chatti and set against beautiful surroundings. A 13 kilometres trek to Yamunotri starts from here.
Two perilous routes connect Hanuman Chatti toYamunotri. The route along the right bank proceeds via Markendeya Tirtha, where the sage Markendeya wrote the Markendeya Puran. The route on the left bank goes to Kharsali. From here, the climb takes five or six hours. There are two kunds atYamunotri, at a height of 3292 metres: Surya Kund, whose water is boiling hot; and Gauri Kund, where it is just tepid. The idol of Yamuna is a vision in black; and Ganga, a lady in white. The river Yamuna flows from Kalindi Parvat in the Bandar Poonch range. Here, flowers, especially wild roses, grow in abundance. Yamunotri is surrounded by some hoary chestnut trees. According to Hindu mythology and custom a dip in the Yamuna here would absolve one of all sins. de:
El comienzo del camino a Yamunotri comienza en Barkot a wending su manera a lo largo de los bancos del Yamuna y los caminos de Mussoorie y de Kalsi resuelven aquí. Hay ruta a motor hasta Hanuman Chatti. Este pequeño Chatti está a apenas 7 kilómetros de Sayana Chatti y tiene unos alrededores hermosos. Un viaje de 13 kilómetros a Yamunotri empieza aquí.
Dos rutas peligrosas conectan Yamunotri de Hanuman Chatti. La ruta a lo largo del banco derecho procede vía Markendeya Tirtha, donde el sabio Markendeya escribió el Markendeya Puran. La ruta en el banco izquierdo va a Kharsali. De aquí, la subida tarda cinco o seis horas. Hay en Yamunotri dos kunds, a una altura de 3292 metros: Surya Kund, cuya agua están en ebullición caliente; y Gauri Kund, donde está apenas tibio. El ídolo de Yamuna es una visión en negro; y Ganga, señora en blanco. El río Yamuna fluye de Kalindi Parvat en la gama de Bandar Poonch. Aquí, las flores, especialmente rosas salvajes, crecen en abundancia. Yamunotri es rodeado por algunos árboles de castaños canosos. Según la mitología y los dichos hindúes una inmersión en el Yamuna aquí absolvería uno de todos los pecados.
Kedāranātha Mahādeva
After taking darsana of Badri-nārāyana (Ādi-badri), some pilgrims go straight to Kāmyavana via Seū-ghāti and Indrauli. Kāmyavana lies two miles north-west of Indrauli. Some pilgrims make their way from Badri-nārāyana to Kāmyavana via Guhānā, Khoha-gaon, Dhavala-parvata and so forth. Other pilgrims go to Kāmyavana five miles north via Ādi-badri, Ālipura and Pasapa gaon. Some proceed to Kāmyavana after having darsana of ĀdikedāraNātha Mahadeva, which lies five miles west of Pasapa-gaon. Kāmyavana is situated six miles north-east from Kedārnātha. The village Bilonda lies two miles north-east of Kedāranātha, Carana-pahādi lies two miles north-east from Bilonda, and Kāmyavana lies two miles north-east of Carana-pahādi.
Kedāranātha Mahādeva
Después de tomar el darsana de Badri-nārāyana (Ādi-badri), algunos peregrinos van derecho a Kāmyavana vía Seū-ghāti e Indrauli. Kāmyavana se encuentra a dos millas al noroeste de Indrauli. Algunos peregrinos hacen su viaje de Badri-nārāyana a Kāmyavana vía Guhānā, Khoha-gaon, Dhavala-parvata y así sucesivamente. Otros peregrinos van a Kāmyavana a cinco millas al norte vía el gaon de Ādi-badri, de Ālipura y de Pasapa. Algunos proceden a Kāmyavana después que han tenido el darsana de ĀdikedāraNātha Mahadeva, que se encuentra a cinco millas al oeste de Pasapa-gaon. Kāmyavana se sitúa a seis millas al nordeste de Kedārnātha. La aldea Bilonda se encuentra a dos millas al noreste de Kedāranātha, Carana-pahādi se encuentra a dos millas al nordeste de Bilonda, y Kāmyavana se encuentra a dos millas al noreste de Carana-pahādi.
Way of Ādi Kedaranath Mahadev
Kamyavana
"Kāmyavana is the fourth among the twelve forests of Vraja-Mandal and it is one of the topmost forests. The fortunate person who circumambulates this forest is revered within Vraja-dhāma.”
“O Mahārāja, thereafter lies Kāmyavana, where Vrajendra-nandana Śrī Kṛṣṇa performed many childhood pastimes. Bathing in Kāma and other ponds in this forest fulfils all kinds of desires, even the desire for service to Krishna that is imbued with prema.”
The word Kāma can only really be used to denote the gopis prema for Śrī Kṛṣṇa. Premaiva gopa-rāmānām kāma ity āgamata prathām (Bhakti-rasāmrita-sindhu 1.2.285). In other words, the pure prema of the gopis exists solely to give Krishna happiness, and does not carry even the slightest scent of worldly lust. In the scriptures it is only this prema that is referred to as kāma. The pure prema of the gopis is wholly opposite to the lusty desires in this world. The only aim of the gopis’ kāma, which is devoid of al varieties of such lust, is to give happiness to Krishna, the abode of prema. Therefore, Srimad-Bhāgavatam and other scriptures refer to the pure and unadulterated prema of the gopis as kāma.
Kāmyavana is the pastime place where the Divine Couple Shri Rādhā-Krishna express such transcendental prema. In this forest, one can even attain, quite easily, the gopis’ genuine prema in the form of pure kāma, what to speak of being able to fulfil all kinds of worldly desires.
The word kāmya means “extremely beautiful”, “well adorned” or “highly attractive”. This forest within Vraja-mandal is a most charming pastime place of Śrī Kṛṣṇa. Many pleasant lakes, wells, ponds, trees, creepers, flowers, fruits and species of birds contribute to its extraordinary beauty. Hence, it is called Kāmyavana.
Kamyavana
"Kāmyavana es el cuarto entre los doce bosques de Vraja-Mandal y es uno de los bosques principales. Veneran a la persona afortunada que circumbale este bosque dentro de Vraja-dhāma.”
“Oh Mahārāja, después de ese bosque Kāmyavana, donde Vrajendra-nandana Śrī Kṛṣṇa realizó muchos pasatiempos de Su niñez. El baño en Kāma y otras charcas en este bosque satisface todas las clases de deseos, incluso el deseo de servir a Krishna imbuído con prema.”
La palabra Kāma se puede realmente utilizar solamente para denotar el prema de las gopis por Śrī Kṛṣṇa. Premaiva gopa-rāmānām kāma ity āgamata prathām (Bhakti-rasāmrita-sindhu 1.2.285). Es decir el prema puro de las gopis existe solamente para dar la felicidad a Krishna, e incluso no lleva ni el mínimo olor de la lujuria mundana. En las escrituras es solamente a este prema que se refiere como kāma. El prema puro de las gopis está enteramente frente a los fuertes deseos en este mundo. La única puntería del kāma de las gopis, que es desprovisto de variedades del la lujuria, es dar la felicidad a Krishna, la morada del prema. Por lo tanto, Srimad-Bhāgavatam y otras escrituras refieren al prema puro y no adulterado de las gopis como kāma.
Kāmyavana es el lugar del pasatiempo en donde la Pareja Divinos Shri Rādhā-Krishna expresan tal prema trascendental. En este bosque, uno puede incluso lograr, absolutamente y fácilmente, el prema genuino de las gopis bajo la forma de kāma puro, qué podemos decir de poder satisfacer todas las clases de deseos mundanos.
El significado de la palabra, kāmya “extremadamente hermoso”, “bien adornada” o “altamente atractivo”. Este bosque dentro de Vraja-mandal es el lugar más encantador de los pasatiempo de Śrī Kṛṣṇa. Muchos lagos, pozos, charcas, árboles, enredaderas, flores, frutas y especies agradables de pájaros contribuyen a su belleza extraordinaria. Por lo tanto, se llama Kāmyavana.
According to the Vishnu Purān, there are eighty-four sacred ponds, eighty-four temples and eighty-four pillars in Kāmyavana. It is said that a famous king named Shri Kāmasena established them all. It is also accepted that the demigods and demons jointly constructed one hundred sixty-eight pillars here.
Kāmyavana has countless small and large kunds, as well as a parikramā of fourteen miles. Vimala-kund is the famous sacred place of this forest. After bathing here, one performs parikramā of Kāmyavana or proceeds to take darsana of the other holy places in Kāmyavana.
Here, one can also visit the five Pāndvas with Draupadi, and further on are Vrinddā-devi with Govinda ji, Shri Rādhā-Vallabha, Navanita-rāya, Gokulesvara and Shri Rāmacandra. Other places of darsana include Carana-pahādi, Shri Rādhā-Gopinātha, Shri Rādhā-Mohana (Gopāla ji) and Caurāsi-khambā.
Según el Vishnu Purān, hay ochenta y cuatro charcas sagradas, ochenta y cuatro templos y ochenta y cuatro pilares en Kāmyavana. Se dice que un rey famoso llamado Shri Kāmasena los estableció todos. También se acepta que los semidioses y los demonios construyeron en común cientos sesenta y ocho pilares aquí.
Kāmyavana tiene incontables kundas pequeños y grandes, así como un parikramā de catorce millas. Vimala-kunda es el famoso lugarsagrado de este bosque. Después de bañarse aquí, uno realiza el parikramā de Kāmyavana o procede a tomar el darsana de los otros lugares santos en Kāmyavana.
Aquí, uno puede también visitar los cinco Pāndavas con Draupadi, y fomenta prendido está Vrinddā-devi con el de Govinda ji, Shri Rādhā-Vallabha, Navanita-rāya, Gokulesvara y Shri Rāmacandra. Otros lugares del darsana incluyen Carana-pahādi, Shri Rādhā-Gopinātha, Shri Rādhā-Mohana (ji de Gopāla) y Caurāsi-khambā.
Daenerys de la Tormenta,la madre Dragón (FIN) | Capítulo 1.BRAN (Edición especial) HQ | Capítulo Extra."Prólogo" | Capítulo 32.El Rey en el Norte | Capítulo 31.El fin de Khal Drogo | Capítulo 30.Traidor | Capítulo 29.Guerra de Tronos | Capítulo 28.El Honor de los Stark | Capítulo 27.Juramentos de Sangre | Capítulo 26.El principio del fin | Capítulo 25.La traición de los Lannister | Capítulo 24.Tierra de Lobos | Capítulo 23.Nido de Cuervos | Capítulo 22.Conspiraciones | Capítulo 21.Catelyn,Sansa y Meñique | Capítulo 20.El bastardo y el torneo del rey | Capítulo 19.El mar dothraki | Capítulo 18.El consejo del Rey y La Guardia De La Noche | Capítulo 17.Desembarco del Rey | Capítulo 16.EDDARD, La mano del Rey
Isabel II | Miguel Gila | Aristóteles Onassis | Conde Duque de Olivares | Federico García Lorca | Cabeza de Vaca | Juan March | Catalina la Grande | Juan Martín Díez, El Empecinado | Alejandro Magno
Simón Bolívar | Frida Kahlo | Francisco Pizarro | Abraham Lincoln | Fray Juan Ramírez | Carlos I | Francisco de Goya | Mozart | Albert Einstein | Almanzor
La Pasionaria | Gandhi | Mao Tse Tung | Martin Luther King | Muammar el Gadafi | Juana la Loca | Isaac Newton | Robespierre | J. Edgar Hoover | Rousseau