MUNDO
VAISHNAVA
Shri Vraj Dham Darshan - Parte 2º
Creado por juancas del 20 de Mayo del 2012
- Bhadravana and Bhandiravana - (inglés)
- Bhadravana y Bhandiravana - (español)
- Brahmā Ji performed the gāndharva marriage of Śrī Rādhā-Kṛṣṇa Yugala - (inglés)
- Brahmā Ji realizó la unión del gāndharva de Śrī Rādhā-Kṛṣṇa Yugala - (español)
- Bhāndrivata
- In remembrance of the Gāndharva Marriage
- Venu Kupa - (inglés)
- Venu Kupa - (español)
- Bhāndiravana - (inglés)
- Bhāndiravana - (español)
- Matavana - (inglés)
- Matavana - (español)
- Mātha-grāma - (inglés)
- Mātha-grāma - (español)
- Māna-Sarovara - (inglés)
- Māna-Sarovara - (español)
- Kunja in Māna-Sarovara
- LISTA de REPRODUCCIÓN
- CUADROS de VINCULOS
Bhadravana and Bhandiravana
This pastime place, situated two miles south-east of Nanda-ghāt and across the Yamunā, is one of the places where Śrī Kṛṣṇa and Śrī Balarāma go to graze the cows. The forest of Bhadravana is named after Śrī Balabhadra (Balarāma). Places of darsana here are Bhadra-sarovara and Gocāran-sthala.
Bhadra-sarovara
"yajna-snāna svarūpāya rājyākhanda-prade
tirtharāja namas-tubhyam bhadrākhya sarase namah"
Bhavisya Purān (Uttara-Khanda)
“O Bhadra-sarovara, O Tirtharāja, my greetings to you. You are the personification of sacrifices (yajnas), and you bestow that post that is never destroyed (akhanda rājyapada).”
That person who bathes in this sarovara obtains unlimited wealth and enjoyment, and is finally successful in attaining premabhakti to Śrī Kṛṣṇa and Śrī Baladeva.
Bhāndiravana
Bhāndiravana, where Śrī Kṛṣṇa performed a variety of sweet pastimes, is prominent among the twelve forests. In this forest there are many pastime places to visit, such as Bhāndiravata, Venu-kūpa, Rāsa-sthali Vamsivata, the place of wrestling, the temple of Śrīdāma, Syāma-talaiyā, Chāheri-gaon and Āgiyārā-gaon. That place where all kinds of tattva-jnāna fully manifest and where pastimes that are filled with opulence (aisvarya) and sweetness (madhurya) manifest is called Bhāndiravana.
Bhadravana y Bhandiravana
Este lugar de pasatiempo, se encuentra situado a dos millas al sureste de Nanda-ghāt y a través del Yamunā, es uno de los lugares adonde Śrī Kṛṣṇa y Śrī Balarāma llevanban a pastar las vacas. El bosque de Bhadravana se llama así por Śrī Balabhadra (Balarāma). Los lugares del darsana aquí son Bhadra-sarovara y Gocāran-sthala.
Bhadra-sarovara
"yajna-snāna svarūpāya rājyākhanda-prade
tirtharāja namas-tubhyam bhadrākhya sarase namah"
Bhavisya Purān (Uttara-Khanda)
“¡Oh Bhadra-sarovara!, ¡Oh Tirtharāja!, yo te saludo. Usted es la personificación de los sacrificios (yajnas), y usted concede ese estanque que nunca se destruya (akhanda rājyapada).”
Esa persona que se baña en este sarovara obtiene abundancia y el disfrute ilimitado, y obtiene finalmente el premabhakti que logra a Śrī Kṛṣṇa y a Śrī Baladeva.
Bhāndiravana
Bhāndiravana, es el lugar donde Śrī Kṛṣṇa realizó una variedad de dulces pasatiempos, es prominente entre los doce bosques. En este bosque hay muchos lugares del pasatiempo para visitar, por ejemplo Bhāndiravata, Venu-kūpa, Rāsa-sthali Vamsivata, el lugar de la lucha, el templo de Śrīdāma, Syāma-talaiyā, Chāheri-gaon y Āgiyārā-gaon. Ese lugar es donde todas las clases de tattva-jnāna se manifiestan completamente y donde los pasatiempos están llenos de la opulencia (aisvarya) y del dulzor (madhurya) manifesto se llama Bhāndiravana.
Brahmā Ji performed the gāndharva marriage of Śrī Rādhā-Kṛṣṇa Yugala
Brahmā Ji performed the gāndharva marriage of Śrī Rādhā-Kṛṣṇa Yugala beneath the banyan tree called Bhandrivata in Bhandrivana.
According to the Garga samhitā and Gita-govinda, Nanda Bābā once took Śrī Kṛṣṇa to Bhāndrivana to graze the cows. This forest was very attractively covered with the dense foliage of the tamāla and kadamba trees and the lush creepers, and therefore it was only lit by scant sunrays. Suddenly, black clouds gathered from all directions and a raging rainstorm developed. Darkness pervaded. Nanda Bābā became frightened of the bad omen and carefully hid Kanhaiyā on his lap.
At that moment, the extraordinarily beautiful daughter of Vrishabhānu Mahārāja, Śrī Rādhikā, appeared there in the form of a young girl. She held Her hands out to Nanda Bābā, indicating that She wanted to take Kṛṣṇa with Her. The astonished Nanda Bābā gave Śrī Kṛṣṇa to Her. Rādhikā then took Kṛṣṇa to the inner part of Bhāndriavana under the shelter of Bhāndrivata.
Here Śrī Kṛṣṇa manifested himself as manmatha-manmatha kisora, a beautiful youth who bewilders even the mind of Cupid. Meawhile, Lalitā, Visākhā and the other sakhis also appeared here with Caturmukha Brahmā. Knowing the desire of Kisora-Kisori, Brahmā performed Their gāndharva wedding by reciting Vedic mantras.
Śrī Rādhikā and Śrī Kṛṣṇa exchanged beautiful flower garlands. The delighted sakhis sang wedding songs as the demigods showered flowers from the sky. While everyone looked on, Brahmā left that place. The sakhis also disappeared, and Kṛṣṇa again assumed the form of a small boy. Śrī Rādhikā took Kṛṣṇa by hand and returned to Nanda Bābā, who was standing waiting for Him. Meanwhile, the clouds dispersed and the storm abated.
Nanda Bābā now returned with Kṛṣṇa to his Nanda-Vraja.
According to the Garga samhitā and Gita-govinda, Nanda Bābā once took Śrī Kṛṣṇa to Bhāndrivana to graze the cows. This forest was very attractively covered with the dense foliage of the tamāla and kadamba trees and the lush creepers, and therefore it was only lit by scant sunrays. Suddenly, black clouds gathered from all directions and a raging rainstorm developed. Darkness pervaded. Nanda Bābā became frightened of the bad omen and carefully hid Kanhaiyā on his lap.
At that moment, the extraordinarily beautiful daughter of Vrishabhānu Mahārāja, Śrī Rādhikā, appeared there in the form of a young girl. She held Her hands out to Nanda Bābā, indicating that She wanted to take Kṛṣṇa with Her. The astonished Nanda Bābā gave Śrī Kṛṣṇa to Her. Rādhikā then took Kṛṣṇa to the inner part of Bhāndriavana under the shelter of Bhāndrivata.
Here Śrī Kṛṣṇa manifested himself as manmatha-manmatha kisora, a beautiful youth who bewilders even the mind of Cupid. Meawhile, Lalitā, Visākhā and the other sakhis also appeared here with Caturmukha Brahmā. Knowing the desire of Kisora-Kisori, Brahmā performed Their gāndharva wedding by reciting Vedic mantras.
Śrī Rādhikā and Śrī Kṛṣṇa exchanged beautiful flower garlands. The delighted sakhis sang wedding songs as the demigods showered flowers from the sky. While everyone looked on, Brahmā left that place. The sakhis also disappeared, and Kṛṣṇa again assumed the form of a small boy. Śrī Rādhikā took Kṛṣṇa by hand and returned to Nanda Bābā, who was standing waiting for Him. Meanwhile, the clouds dispersed and the storm abated.
Nanda Bābā now returned with Kṛṣṇa to his Nanda-Vraja.
Brahmā Ji realizó la unión del gāndharva de Śrī Rādhā-Kṛṣṇa Yugala
Brahmā Ji realizó la unión gāndharva de Śrī Rādhā-Kṛṣṇa Yugala debajo del árbol de banyan llamado Bhandrivata en Bhandrivana.
Según el samhitā y el Gita-govinda de Garga, Nanda Bābā llevó una vez a Śrī Kṛṣṇa a Bhāndrivana para pastar las vacas. Este bosque tan atractivo fue cubierto con el denso follaje de los árboles de tamāla y de kadamba y de enormes enredaderas, y por lo tanto estaba iluminado solamente por los escasos rayos de sol que lo penetraban. Repentinamente, las nubes negras desde todas las direcciones dejaron caer una tempestad de lluvia que caía, inundando la tierra con gruesas gotas. La oscuridad impregnada todo el bosque. Nanda Bābā se asustó del mal presagio y cuidadosamente ocultó en su regazo a Kanhaiyā.
En ese momento, la hija extraordinariamente hermosa de Vrishabhānu Mahārāja, Śrī Rādhikā, apareció allí bajo la forma de una chica joven. Ella extendió Sus brazos hacia Nanda Bābā, indicando que ella quería tomar a Kṛṣṇa con ella. El Nanda Bābā asombrado le dio a Śrī Kṛṣṇa. Rādhikā entonces llevó a Kṛṣṇa a la parte interna de Bhāndriavana bajo el abrigo de Bhāndrivata.
Aquí Śrī Kṛṣṇa se manifestó como manmatha-manmatha kisora, una juventud hermosa que desconcierta incluso a la mente del Cupido. Mientras tanto, Lalitā, Visākhā y las otros sakhis también aparecieron aquí con Caturmukha Brahmā. Sabiendo el deseo de Kisora-Kisori, Brahmā realizó su boda de gāndharva recitando mantras védicos. Śrī Rādhikā y Śrī Kṛṣṇa intercambiaron las hermosas guirnaldas de flores. Las sakhis encantadas cantaron canciones de boda como las flores regadas por los semidioses del cielo. Mientras que cada uno miraba con alegría, Brahmā dejó el lugar. Las sakhis también desaparecieron, y Kṛṣṇa asumió otra vez la forma de un pequeño muchacho. Śrī Rādhikā tomó a Kṛṣṇa de la mano y volvió a Nanda Bābā, que se encontraba afuera del abrigo de arboladas y que lo esperaba. Mientras tanto, las nubes se dispersaron y la tormenta disminuyó.
Nanda Bābā ahora volvió con Kṛṣṇa a su Nanda-Vraja.
Bhāndrivata
In remembrance of the Gāndharva Marriage
Venu Kupa
After killing Vatsāsura, Śrī Kṛṣṇa met the gopis near Bhāndrivata and boasted His strength. The gopis accused Kṛṣṇa of killing a cow and forbade Him to touch them.
Kṛṣṇa said, “I did not kill a cow but a demon in the form of a calf.”
The gopis, however, did not accept this. Kṛṣṇa then inquired how His purity could be restored, and the gopis answered, “If You bathe in all the sacred rivers and ponds on the earth, You will again become pure and can touch us.”
After hearing the words of the gopis, Kṛṣṇa created a beautiful well (kūpa) with His flute (venu) and summoned all of the earth’s sacred places to enter it. He bathed in that well and then met with the gopis.
This well, known as Venu-kūpa, is situated near Bhādriravata. By bathing in it, one obtains the same result as by taking bath at each and every sacred place. Even today, the women of Vraja worship this well on certain occasions. Those who do not have a child or whose child has died untimely make a vow to propitiate the deity here by their worship. Their hearts’ desires are then fulfilled.
Venu Kupa
Después de matar al demonio Vatsāsura, Śrī Kṛṣṇa se acercó a las gopis cerca de Bhāndrivata y se jactó de Su fuerza. Kṛṣṇa fue acusado por las gopis de matar una vaca y Se le prohibió tocarlas.
Kṛṣṇa dijo, “no maté a una vaca sino a un demonio bajo la forma de becerro.”
Las gopis, sin embargo, no aceptaron esto. Kṛṣṇa entonces pensó y les dijo: "cómo Su pureza podría ser restaurada", y las gopis le contestaron, “si usted se baña en todos los ríos y charcas sagrados en la tierra, usted llegará a ser puro y puede otra vez tocarnos.”
Después de oír las palabras de las gopis, Kṛṣṇa creó un pozo hermoso (kūpa) con su flauta (venu) y convocó a los lugares sagrados de toda la tierra para que entraran en el. Él se bañó en ése pozo y después se encontró con las gopis.
Es bien, conocido como Venu-kūpa, se encuentra situado cerca de Bhādriravata. Bañándose en él, uno obtiene el mismo resultado que tomando el baño en cada lugar sagrado. Incluso hoy, las mujeres de Vraja adoran esto bien en ciertas ocasiones. Los que no tienen un niño o cuyo niño murió de muerte prematura hacen un voto de propiciación a la deidad aquí por su adoración. Los deseos de sus corazones entonces se satisfacen.
Deena Bandhu Das That special occasion is when Amavasya (New Moon) comes on a Monday (Somvar). That is called Somavati Amavasya. On that day milk comes in the well! There is a small mela here on that day.
23 de abril de 2010 a la(s) 6:33
La ocasión especial es cuando Amavasya (Luna Nueva) cae en lunes (Somvar). Eso se llama Somavati Amavasya. ¡En ese día la leche viene en el pozo! Hay un pequeño mela aquí en ese día
Deena Bandhu Das If any couple gets a baby, then they make a feast for the village. There's only fifty people in the whole village so for less the $150 you can feed an entire Braja Village!
Si una pareja consigue un bebé, después él hace un banquete en la aldea. Hay solamente cincuenta personas en total en la aldea así que con menos de $150 usted puede alimentar una aldea entera de Braja!
Bhāndiravana
Bhāndiravana, where Śrī Kṛṣṇa performed a variety of sweet pastimes, is prominent among the twelve forests. In this forest there are many pastime places to visit, such as Bhāndiravata, Venu-kūpa, Rāsa-sthali Vamsivata, the place of wrestling, the temple of Śrīdāma, Syāma-talaiyā, Chāheri-gaon and Āgiyārā-gaon. That place where all kinds of tattva-jnāna fully manifest and where pastimes that are filled with opulence (aisvarya) and sweetness (madhurya) manifest is called Bhāndiravana.
Bhāndiravana
Bhāndiravana, donde Śrī Kṛṣṇa realizó una variedad de dulces pasatiempos, es prominente entre los doce bosques. En este bosque hay muchos lugares del pasatiempo para visitar, por ejemplo Bhāndiravata, Venu-kūpa, Rāsa-sthali Vamsivata, el lugar de la lucha, el templo de Śrīdāma, Syāma-talaiyā, Chāheri-gaon y Āgiyārā-gaon. Ese lugar en donde todas las clases de tattva-jnāna se manifiestan completamente y donde los pasatiempos están llenos de opulencia (aisvarya) y del dulzor (madhurya) manifesto se llama Bhāndiravana.
Matavana
Mātavana is one of the main forests of Vrajamandal. It is a wide and spacious area on the bank of the Yamunā. Krisna and alabhadra would bring the cows to graze in this enchanting forest full of lush trees and creepers, green grass and untold varieties of fruits and flowers. The many pastimes places here include Māta or Mānta-gaon, Kṛṣṇa-Kund, Dāngoli-gaon, Māna-sarovara, and Pāni-gaon.
The word māta refers to a large earthen pot meant for churning yoghurt and other household chores. During Kṛṣṇa’s pastimes, these pots were made here and used by the Vrajavāsis in their daily household work; hence the village is known as Māta. It lies two miles south of Bhādrivata and five miles north of Vrindāvana on the other side of the Yamunā. The land in Mātavana is for cow grazing, and there is a famous temple of Baladeva here.
The word māta refers to a large earthen pot meant for churning yoghurt and other household chores. During Kṛṣṇa’s pastimes, these pots were made here and used by the Vrajavāsis in their daily household work; hence the village is known as Māta. It lies two miles south of Bhādrivata and five miles north of Vrindāvana on the other side of the Yamunā. The land in Mātavana is for cow grazing, and there is a famous temple of Baladeva here.
Matavana
Mātavana es uno de los bosques principales de Vrajamandal. Es un área amplia y espaciosa en el banco del Yamunā. Krisna y Balabhadra traían las vacas a pastar a este encantador bosque que se encuentra repleto de árboles y de enormes enredaderas, hierba verde y variedades de arboles frutales y de flores. La gran variedad lugares de pasatiempos aquí incluyen Māta o Mānta-gaon, Kṛṣṇa-Kund, Dāngoli-gaon, Māna-sarovara, y Pāni-gaon.
La palabra māta se refiere a un tinaja de barro grande que se utilizaba para batir la leche y obtener el yogur y para otras tareas del hogar. Durante los pasatiempos de Kṛṣṇa, estas tinajas fueron hechas aquí y utilizadas por las Vrajavāsis en su trabajo diario del hogar; por lo tanto la aldea se conoce como Māta. A dos millas al sur de Bhādrivata y a cinco millas al norte de Vrindāvana en el otro lado del Yamunā. La tierra en Mātavana está para el pasto de las vacas, y hay un templo famoso de Baladeva aquí.
“In Mātha-grāma, Balrāma and Kṛṣṇa played with their sakhās. This place is so named after the huge earthen vessel called a mātha, which the Vrajavāsés would use to churn their buttermilk from yoghurt.”
“En Mātha-grāma, Balrāma y Kṛṣṇa jugaban con sus sakhās. Este lugar es así que llamado después del enorme recipiente de barro llamado mātha, que las Vrajavāsés utilizaban para batir su suero del yogur.”
Māna-Sarovara
At the time of the autumnal (sāradiya) rāsa, Śrī Rādhikā saw Her beloved Kṛṣṇa dancing on the bank of the Yamunā with the other gopis. This threw Her into a sulky mood (māna) that was very difficult to subdue. She left the place of rāsa on Her own, crossed the Yamunā, and came to this solitary forest.
Distressed in separation from Krisna, She began to cry, and the stream of tears that flowed from Her eyes created this lake, or sarovara. Śrī Kṛṣṇa, the topmost relisher of transcendental mellows, searched for Śrī Radha ji and found her here. Placing His flute and His head at Her lotus feet, Śrī Kṛṣṇa admitted His fault and assured her that He would never act like that again.
This charming place in Vraja is embellished by the dense shade of the pilü, kadamba and tamāla trees and by the peacocks, cuckoos, swans, deer and other birds and animals. It remains visible to our eyes to this present day so as to remind us of the pastimes of the Divine Couple, Śrī Rādhā-Kṛṣṇa.
In the old temple on the bank of Māna-Sarovara, a painting is worshipped of Śrī Kṛṣṇa offering His flute and His head at the lotus feet of Śrī Rādhikā in an effort to break Her māna.
Śrī Kṛṣṇa is looking at her as if to say, “smara-garala-khadanam mama sirasi mandanam dehi pada-pallavam udāram – the beautiful flower blossoms of your feet counteract the deadly poison of amorous love, and they extinguish the fearsome fire of the pain of that love, which rages within My heart. Therefore, please be kind and decorate My head with Your flower-like feet.”
Māna-Sarovara
En la estación de otoño el ( sāradiya ), Śrī Rādhikā vio a Su querido de Kṛṣṇa bailando en la ribera del Yamunā con las otras gopis. Esto la embargó de un humor malhumorado (māna) que era muy difícil de someter. Ella salió del lugar del rāsa por si misma y cruzó el Yamunā, y vino a este solitario bosque.
Apenado por la separación de Krisna, ella comenzó a gritar, y la corriente de lágrimas que fluyeron de Sus ojos creó este lago, sarovara. Śrī Kṛṣṇa, el disfrutador Superior de la Trascendental Melosidad, buscó Śrī Radha ji y la encontró aquí. Poniendo Su flauta y Su cabeza en Sus pies del loto, Śrī Kṛṣṇa admitiendo Su error le aseguró que Él nunca actuaría así de nuevo.
Este lugar encantador en Vraja se encuentra embellecido por la cortina densa de los árboles de pilü, de kadamba y de tamāla y por los pavos reales, los cucos, los cisnes, los ciervos y otros pájaros y animales. Sigue siendo visible a nuestros ojos en nuestros día para recordarnos los pasatiempos de la Pareja Divina, Śrī Rādhā-Kṛṣṇa.
En el viejo templo en la ribera de Māna-Sarovara, una pintura de Śrī Kṛṣṇa se adora que ofrece Su flauta y Su cabeza a los pies de loto de Śrī Rādhikā en un esfuerzo por romper su māna.
Śrī Kṛṣṇa la está mirando como si quisiera decir, “smara-garala-khadanam mama sirasi mandanam dehi pada-pallavam udāram – sus hermosos pies de lotos, contrarrestan el veneno mortal del amoroso amor, y extinguen el fuego temible del dolor de ese amor, que rabia dentro de Mi corazón. Sea bueno y adorne por lo tanto, por favor mi cabeza con su pies de lotos.”
Kunja in Māna-Sarovara
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MEDICINA NATURAL, RELAJACION
- Medicina Natural - Las Plantas Medicinales 1 (Teoría) - miércoles 28 de diciembre de 2011
- Medicina Natural - Plantas Medicinales 1 y 2 (Visión de las Plantas) - miércoles 28 de diciembre de 2011
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