MUNDO
VAISHNAVA
Sri Vraj Dham Darshan
Creado por juancas del 08 de Mayo del 2012
- The seven Mahādevas - (inglés)
- Los siete Mahādevas - (español)
- Girirāja-Govardhana - (inglés)
- Girirāja-Govardhana - (español)
- Śrī Giriraja Govardhana - (inglés)
- Śrī Giriraja Govardhana - (español)
- The Appearance of Śrī Govardhana in Vraja - (inglés)
- La Aparición de Śrī Govardhana en Vraja - (español)
- Hanumān Ji carrying Govardhana to Vraja - (inglés - español)
- Pulastya Rishi bringing Govardhana to Vraja - (ingles)
- Pulastya Rishi lleva Govardhana a Vraja - (español)
- The deities of Mukharā-devi (left), Rādhikā (center) and Kirtidā-devi (right) - (ingles)
- Las deidades de Mukharā-devi (dejado), de Rādhikā (centro) y de Kirtidā-devi (derecho) - (español)
- Śrī Giriraja Govardhana Map
- Mapa detallado de Ciudad de Govardhana
- Kusuma- Sarovara - (inglés)
- Kusuma- Sarovara - (español)
- LISTA de REPRODUCCIÓN
- CUADROS de VINCULOS
The seven Mahādevas
The seven Mahādevas acting as area-protectors (ksetra-pāls) of Śrī Rādhā-Kunda.
(1) Kundeswar Mahādeva on the south-western side of Śrī Rādhā Kunda
(2) Mahādeva in the west of the village, north of Sivakhora
(3) Mahādeva in the temple of Śrī Rādhā-Rama ji.
(4) Mahādeva on the northern side of Śrī Syāma-Kunda
(5) Bankhandi Mahādeva on the south-eastern side of Śrī Syāmakunda
(6) Mahimesvara Mahādeva near Mālyahārini-Kunda.
(7) Mahādeva in the western part of Vallabhācārya’s baithaka.
(1) Kundeswar Mahādeva on the south-western side of Śrī Rādhā Kunda
(2) Mahādeva in the west of the village, north of Sivakhora
(3) Mahādeva in the temple of Śrī Rādhā-Rama ji.
(4) Mahādeva on the northern side of Śrī Syāma-Kunda
(5) Bankhandi Mahādeva on the south-eastern side of Śrī Syāmakunda
(6) Mahimesvara Mahādeva near Mālyahārini-Kunda.
(7) Mahādeva in the western part of Vallabhācārya’s baithaka.
Los siete Mahādevas
Los siete Mahādevas que actúa como protectores de las distintas áreas (ksetra-pāls) de Śrī Rādhā-Kunda.
1) Kundeswar Mahādeva en el lado al sudoeste de Śrī Rādhā Kunda
2) Mahādeva en al oeste de la aldea, norte de Sivakhora
3) Mahādeva en el templo del ji de Śrī Rādhā-Rama
4) Mahādeva en el lado norteño de Śrī Syāma-Kunda
5) Bankhandi Mahādeva en el lado del sudeste de Śrī Syāmakunda
6) Mahimesvara Mahādeva cerca de Mālyahārini-Kunda
7) Mahādeva en la parte occidental del baithaka de Vallabhācārya
Girirāja-Govardhana
Girirāja-Govardhana is situated some fourteen miles west of Mathurā. Śrī Kṛṣṇa protected Vraja by holding the enormous Govardhana Hill on the little finger of His left hand for seven days, thus shattering the pride of Indra. Girirāja has descended from Śrī Krihsn's transcendental abode Goloka-Vrindāvana to Vraja on this Earth planet. He came with secluded bowers, caves, pure lakes and ponds, and various minerals, like red ochre (gairika), that are useful in the service of the Divine Couple Śrī Rādhā-Kṛṣṇa.
Girirāja-Govardhana is non-different from Kṛṣṇa in tattva, yet he is considered to be hari-dāsa-varya, the best among all the servants of Hari. The gopis spoke of him as follows: “O my friend, this Girirāja is the topmost among Śrī Hari’s servants and is absorbed in supreme bliss, being always touched by Śrī Balarāma’s and Śrī Kṛṣṇa’s lotus feet. Girirāja serves and satisfies Śrī Kṛṣṇa, Balarāma, the cowherd boys and the cows by providing them with water from his pure lakes and ponds, with lush grass, fruits, roots and various minerals like gairika.
Girirāja-Govardhana
Girirāja-Govardhana está situada aproximadamente a unas catorce millas al oeste de Mathurā. Śrī Kṛṣṇa protegió Vraja sosteniendo la enorme colina de Govardhana con Su pequeño dedo de su mano izquierda durante siete días, así rompió el orgullo de INDRA. Girirāja es Śrī Krihsn ha descendido de Su morada trascendental Goloka-Vrindāvana a Vraja en este planeta tierra. Él vino a saborear sus puras glorietas aisladas, cuevas, lagos y charcas, y los variados minerales, como el ocre rojo (gairika), que son útiles en el servicio de la Pareja Divina Śrī Rādhā-Kṛṣṇa.
Girirāja-Govardhana no es diferente de Kṛṣṇa en tattva, con todo lo consideran ser el hari-dāsa-varya, el mejor entre todos los criados de Hari. Las gopis hablaron de Él como sigue: “O mi amigo, este Girirāja es el superior entre los criados de Śrī Hari y se absorbe en dicha suprema, siempre siendo tocado por los pies del loto de Śrī Balarāma y de Śrī Kṛṣṇa. Girirāja sirve y satisface a Śrī Kṛṣṇa, a Balarāma, a los muchachos vaqueros y a las vacas proveyendo de ellas agua de sus lagos y charcas puras, de enorme hierba, de frutas, de raíces y de los variados minerales como gairika.
Śrī Giriraja Govardhana
Śrī Giriraja Govardhana is situated some fourteen miles west of Mathurā. Śrī Kṛṣṇa protected Vraja by holding the enormous Govardhana Hill on the little finger of His left hand for seven days, thus shattering the pride of Indra. Girirāja has descended from Śrī Krihsn's transcendental abode Goloka-Vrindāvana to Vraja on this Earth planet. He came with secluded bowers, caves, pure lakes and ponds, and various minerals, like red ochre (gairika), that are useful in the service of the Divine Couple Śrī Rādhā-Kṛṣṇa.
Girirāja-Govardhana is non-different from Kṛṣṇa in tattva, yet he is considered to be hari-dāsa-varya, the best among all the servants of Hari. The gopis spoke of him as follows: “O my friend, this Girirāja is the topmost among Śrī Hari’s servants and is absorbed in supreme bliss, being always touched by Śrī Balarāma’s and Śrī Kṛṣṇa’s lotus feet. Girirāja serves and satisfies Śrī Kṛṣṇa, Balarāma, the cowherd boys and the cows by providing them with water from his pure lakes and ponds, with lush grass, fruits, roots and various minerals like gairika.
Girirāja-Govardhana is non-different from Kṛṣṇa in tattva, yet he is considered to be hari-dāsa-varya, the best among all the servants of Hari. The gopis spoke of him as follows: “O my friend, this Girirāja is the topmost among Śrī Hari’s servants and is absorbed in supreme bliss, being always touched by Śrī Balarāma’s and Śrī Kṛṣṇa’s lotus feet. Girirāja serves and satisfies Śrī Kṛṣṇa, Balarāma, the cowherd boys and the cows by providing them with water from his pure lakes and ponds, with lush grass, fruits, roots and various minerals like gairika.
Śrī Giriraja Govardhana
Girirāja-Govardhana está situada aproximadamente a unas catorce millas al oeste de Mathurā. Śrī Kṛṣṇa protegió Vraja sosteniendo la enorme colina de Govardhana con Su pequeño dedo de su mano izquierda durante siete días, así rompió el orgullo de INDRA. Girirāja es Śrī Kṛṣṇa ha descendido de Su morada trascendental Goloka-Vrindāvana a Vraja en este planeta tierra. Él vino a saborear sus puras glorietas aisladas, cuevas, lagos y charcas, y los variados minerales, como el ocre rojo (gairika), que son útiles en el servicio de la Pareja Divina Śrī Rādhā-Kṛṣṇa.
Girirāja-Govardhana no es diferente de Kṛṣṇa en tattva, con todo lo consideran ser el hari-dāsa-varya, el mejor entre todos los criados de Hari. Las gopis hablaron de Él como sigue: “O mi amigo, este Girirāja es el superior entre los criados de Śrī Hari y se absorbe en dicha suprema, siempre siendo tocado por los pies del loto de Śrī Balarāma y de Śrī Kṛṣṇa. Girirāja sirve y satisface a Śrī Kṛṣṇa, a Balarāma, a los muchachos vaqueros y a las vacas proveyendo de ellas agua de sus lagos y charcas puras, de enorme hierba, de frutas, de raíces y de los variados minerales como gairika.
The Appearance of Śrī Govardhana in Vraja
According to the ādi-Varāha Purān, during the advent of Śrī Rāmacandra, monkeys and bears all brought large rocks and stones from many places to construct a bridge across the ocean. Hanumān also received the order from Śrī Rāmacandra to help build the bridge. Hanumān uprooted Govardhana from Uttarāïcala, but while carrying him to the ocean he heard a divine sound that announced, “The ocean bridge is now complete. No more rocks are required.”
Hearing this, Hanumān became some sad and put down Śrī Girirāja here, where he stands today. Girirāja also became unhappy and said to Hanumān, “You have deprived me of the touch of Śrī Rāma’s lotus feet. I will curse you.”
“Please forgive me,” Hanumān replied. “In the next Dvāparayuga, your desire will be fulfilled. At that time, the Supreme Lord Śrī Kṛṣṇa will stop the worship of Indra and worship you instead. Angered, Indra will try to destroy Vraja by unleashing his thunderbolt and by sending torrential rains. At this time, Śrī Kṛṣṇa will hold you on His hand to protect Vraja. In this way He will fulfil your desire.” Upon saying this, Hanumān leapt into the air and arrived at Śrī Rāmacandra’s side by the aerial pathways.
After narrating the whole incident to Him, Śrī Rāmacandra said, “All the rocks that have been assembled to build the bridge have been delivered by the touch of My feet. But I shall fulfil the desires of Govardhana by holding him on My hand and touching him with My whole body. At the close of Dvāpara-yuga, I shall take birth in the dynasty of the Yadus and make Govardhana famous as the best servant of Hari by herding the cows with My Sakhās on his slopes and by enjoying with My beloved gopis in his kunjas."
La Aparición de Śrī Govardhana en Vraja
Según el ādi-Varāha Purān, durante el advenimiento de Śrī Rāmacandra, todos los monos y los osos trajeron rocas y piedras grandes de muchos lugares para construir un puente a través del océano. Hanumān también recibió la orden de Śrī Rāmacandra para ayudar a construir el puente. Hanumān desarraigó Govardhana de Uttarāñcala, pero mientras la llevaba al océano él oyó un sonido divino que anunció, “el puente del océano está ahora completo. No se requieren más rocas.”
Oyendo esto, Śrī Hanumān se puso algo triste y colocó con sumo cuidado en el suelo a Girirāja aquí, donde se encuentra colocada en la actualidad. Girirāja se puso muy triste y le dijo a Hanumān, “usted me ha privado del tacto de los pies del loto de Śrī Rāma. Le maldeciré.”
“Perdóneme por favor,” le contestó, Hanumān. “En el Dvāparayuga siguiente, su deseo será satisfecho. En aquel momento, el señor supremo Śrī Kṛṣṇa parará la adoración de INDRA y le adorará a usted, en lugar de otro. Encolerizado, INDRA intentará destruir Vraja destraillando su rayo y enviando las lluvias torrenciales. En este tiempo, Śrī Kṛṣṇa le detendrá en su mano para proteger Vraja. De esta manera él satisfará su deseo.” Diciendo esto, Hanumān saltó por el aire y llegó al lado de Śrī Rāmacandra por los caminos aéreos.
Hanumān, después de narrar el incidente entero a él, Śrī Rāmacandra dijo, “todas las rocas que han sido montadas para construir el puente han sido entregadas con el tacto de mis pies. Pero satisfaré los deseos de Govardhana deteniéndolo en mi mano y tocándolo con mi cuerpo entero. En el cierre de Dvāpara-yuga, tomaré nacimiento en la dinastía del Yadus y haré Govardhana famoso como el mejor sirviente de Hari reuniendo las vacas con mi Sakhās en sus laderas y gozando con mis queridas gopis en su kunjas."
Hanumān Ji carrying Govardhana to Vraja - Hanuman Ji llevando Govardhana a Vraja
Pulastya Rishi bringing Govardhana to Vraja
The Garga-samhita relates the following history of the appearance of Govardhana in Vraja in another age:
Once, in the course of his wanderings, Pulastya Rishi reached Dronācala Hill. The son of Dronācala, Govardhana, was very beautiful, fragrant, smooth, and full of luxuriant, green trees and creepers. Pulastya Rishi desired to bring this Govardhana tohis place of residence, Kāsi, because there was no such hill there on which he could peacefully perform his sādhana-bhajana. He asked Dronācala to give his son Govardhana to him for this purpose. Dronācala could not refuse, as he feared being cursed. Govardhana agreed to go, on the condition that if Pulastya put him down somewhere along the way, he would remain there and not move again. The sage accepted his condition, and by mystic power kept Govardhana on his palm as he proceeded to Kāsi.
As they reached Vraja, thoughts of Śrī Kṛṣṇa’s future pastimes entered Govardhana’s mind. Govardhana became so heavy that the sage could no longer carry him and was forced to put him down right there. After the sage bathed, chanted his regular mantras, sung his prayers, ate and rested, he tried to lift Govardhana again, but remaining true to his word, Girirāja refused to move. With all his strength the sage tried to lift Govardhana, but could not do so. Finally, he angrily cursed Govardhana, saying, “You will diminish in size by one sesame seed daily.” Govardhana happily accepted this curse, because he knew about the coming descent of the Supreme Lord Kṛṣṇa. “Syāmasundara will perform various pastimes on me, and I shall be blessed,” he thought.
Girirāja does, in fact, diminish in size every day, but who can say whether this is due to the sage’s curse or due to Girirāja’s feelings of separation from Śrī Kṛṣṇa?
Pulastya Rishi lleva Govardhana a Vraja
El Garga-samhita relata la historia siguiente de la aparición de Govardhana en Vraja en otra edad:
Una vez que, en el curso de sus andanzas, Pulastya Rishi alcanzó la colina de Dronācala. El hijo de Dronācala, Govardhana, era muy hermoso, fragante, liso, y lleno de árboles y de enredaderas fragantes y verdes. Pulastya Rishi deseó llevar esta Govardhana a su domicilio, Kāsi, porque no había tal colina allí en la cuál él podría realizar pacíficamente su sādhana-bhajana. Él pidió a Dronācala que le diera su hijo Govardhana con este fin. Dronācala no podría rechazarlo, porque él temió que la maldijera. Govardhana acordó ir, con una condición de que si Pulastya lo pusiera en el suelo en alguna parte a lo largo del camino, él permaneciera allí y no se movería otra vez. El sabio aceptó su condición, y por energía mística llevó Govardhana en la palma de su mano, mientras que él se dirigió a Kāsi.
Llegando a Vraja, los pensamientos de los pasatiempos futuros de Śrī Kṛṣṇa incorporaron la mente de Govardhana. Govardhana llegó a ser tan pesado que el sabio no podría llevarlo más y fue forzado para ponerlo en el suelo a la derecha allí. Después de que el sabio se bañara, cantó sus mantras regulares, cantados sus rezos, comió y se reclinó, él intentó levantar Govardhana otra vez, pero la verdad es que no pudo conseguirlo, Girirāja rechazó moverse. Con toda su fuerza el sabio intentado para levantar Govardhana, pero no podía hacerlo. Finalmente, él maldijo airadamente Govardhana, diciendo, “usted disminuirá de tamaño por una semilla de sésamo diariamente.” Govardhana aceptó feliz esta maldición, porque él sabía sobre la venída del Señor Supremo Kṛṣṇa. “Syāmasundara realizará varios pasatiempos sobre mí, y me bendecirán,” él pensó.
¿Girirāja, de hecho, disminuye de tamaño diario, pero quién puede decir si esto es debido a la maldición del sabio o debido a las sensaciones de Girirāja de la separación de Śrī Kṛṣṇa?
The deities of Mukharā-devi (left), Rādhikā (center) and Kirtidā-devi (right)
Śrī Rādhā-kuṇḍa and Śrī Syāma-kuṇḍa are the two eyes of Girirāja Śrī Govardhana, and therefore the best part of his body.
The village of Mukharāi lies one mile south of Rādhā-kuṇḍa, along the road to Vrindāvana. It is the home of old Mukharā, the maternal grandmother of Śrīmati Rādhikā. When Yasodā was a baby, Mukharā breast-fed her. With great pleasure, Grandmother Mukharā secretly arranged meetings between Rādhā and Kṛṣṇa, the Youthful Couple. She is the mother-in-law of Mahārāja Vrisabhānu( Śrī Radhika's Father) and the mother of Kirtidā (Śrī Radhika's Mother). The Vrajavāsis used to address her with the name Badai. With great eagerness, she would visit Śrīmati Rādhikā and Kṛṣṇa every morning. There is a temple of Mukharā-devi here.
Las deidades de Mukharā-devi (dejado), de Rādhikā (centro) y de Kirtidā-devi (derecho)
Śrī Rādhā-kuṇḍa y Śrī Syāma-kuṇḍa son los dos ojos de Girirāja Śrī Govardhana, y por lo tanto la mejor parte de su cuerpo.
La aldea de Mukharāi se encuentra a una milla hacia el sur de Rādhā-kuṇḍa, a lo largo del camino a Vrindāvana. Es el hogar de la anciana Mukharā, la abuela maternal de Śrīmati Rādhikā. Cuando Yasodā era un bebé, Mukharā le dió el pecho a ella. Con gran placer, las reuniones secretamente dispuestas de la abuela Mukharā entre Rādhā y Kṛṣṇa, la joven pareja. Ella es la suegra de Mahārāja Vrisabhānu (el padre de Śrī Radhika) y la madre de Kirtidā (madre de Śrī Radhika). Los Vrajavāsis usaban para dirigirse a ella con la conocida Badai. Con gran impaciencia, ella visitaba a Śrīmati Rādhikā y a Śrī Kṛṣṇa cada mañana. Hay un templo de Mukharā-devi aquí.
Śrī Giriraja Govardhana Map
The Deatiled Map of Govardhana Town - Mapa detallado de Ciudad de Govardhana
Kusuma- Sarovara
Kusuma-Sarovara is, about one-and-a-half miles south-west of Śrī Rādhā-kuṇḍa. A forest of flowers (Kusuma) was here full of varieties of trees, creepers and flowers like beli, cameli, jühi, yüthi, mallikā and campaka. Śrī Rādhikā used to come here on the pretext of picking flowers with Her girlfriends, but Her real intent was to meet rasika Śrī Kṛṣṇa, with whom She would have love- quarrels and sarcastic exchanges full of rasa.
Kṛṣṇa-bhāvanāmrita describes how one day Śrī Rādhikā was picking flowers here with Her girlfriends when Kṛṣṇa arrived, and the following exchange took place:
Kṛṣṇa: Who is there?
Rādhā: Nobody.
Kṛṣṇa: Tell Me honestly, who are You?
Rādhā: Nobody.
Krishsna: You are speaking in a very crooked way.
Rādhā: And You speak in a very straight way, don’t You?
Kṛṣṇa: I am asking You who You are.
Rādhā: Don’t You know?
Kṛṣṇa: What are You doing?
Rādhā: Picking flowers to worship the Sungod.
Kṛṣṇa: Have You received permission from anyone to do so?
Rādhā: There is no need of anyone’s permission.
Kṛṣṇa: Aha, I have caught a thief today. I wondered who was stealing flowers every day and ruining this garden. Now I have caught You, and will punish You straight away.
Rādhā: Since when have You become the master of this flower garden? Have You ever planted a single flower here? Have You ever even watered one? On the contrary, You ruin this flower garden with Your hundreds and thousands of cows and Your boisterous, brazen friends. Indeed, since when have You become the protector of this garden?
Kṛṣṇa: Do not defame a pious, righteous person like Me. Now I shall teach You a good lesson.
Rādhā (smiling): Aha-ha, You are a highly pious and righteous person, are You? You killed a woman right after Your birth; You lied to Your mother even in childhood; You stole butter from the houses of the neighbouring gopis; and when You became a little older, You stole the clothes of the young gopis. Only a few days ago You killed a bull. This is the extent of Your pious, saintly conduct.
Hearing the retort, Kṛṣṇa scratched His head and looked towards clever Madhumangala, who advised Him, “One’s wellbeing lies in remaining quiet.” At this point, all the sakhis surrounded Syāmasundara and began to clap.
Kusuma- Sarovara
Kusuma-Sarovara está, alrededor de una milla y media hacia el sudoeste de Śrī Rādhā-kuṇḍa. Un bosque de flores (Kusuma) se encuentra aquí lleno de variedades de árboles, de enredaderas y de flores como beli, cameli, jühi, yüthi, mallikā y campaka. Śrī Rādhikā lo usa para venir aquí con el pretexto de recoger flores con sus amigas, pero su intento verdadero era encontrarse con el rasika Śrī Kṛṣṇa, con el cual ella tendría peleas del amor e intercambios sarcásticos de rasa completo.
Kṛṣṇa-bhāvanāmrita describe cómo un día Śrī Rādhikā estaba recogiendo flores aquí con sus amigas cuando llegó Kṛṣṇa, y ocurrió el intercambio siguiente:
Kṛṣṇa: ¿Quién está allí?
Rādhā: Nadie.
Kṛṣṇa: ¿Sea honesta, quien es usted?
Rādhā: Nadie.
Krishsna: Usted está hablando de una manera muy torcida.
Rādhā: ¿Y usted habla de una manera muy recta, no es así?
Kṛṣṇa: Le estoy preguntando quién es usted?.
Rādhā: ¿Usted no lo sabe?
Kṛṣṇa: ¿Qué estás haciendo?
Rādhā: Recoger Flores para adorar al Dios del Sol.
Kṛṣṇa: ¿Usted ha recibido el permiso de alguien persona para hacerlo?
Rādhā: No hay necesidad del permiso de alguna persona.
Kṛṣṇa: Aha, he cogido a un ladrón hoy. Me preguntaba quién robaba las flores diarias y arruinaba este jardín. Ahora le he cogido, y le castigaré inmediatamente.
Rādhā: ¿Desde cuando se ha hecho dueño de este jardín de flores? ¿Usted nunca ha plantado ni una sola flor aquí? ¿He incluso usted nunca lo ha regado? Al contrario, usted arruina este jardín de flor con sus centenares y millares de vacas y de sus amigos bulliciosos, descarados. ¿De hecho, cuándo le han hecho el protector de este jardín?
Kṛṣṇa: No difame a una persona piadosa, honrada como Yo. Ahora le enseñaré una buena lección.
Rādhā (sonrisa): ¿Aha-ha, usted es altamente piadoso y una persona honrada, no es así? Usted mató una recta mujer después de su nacimiento; Usted mintió a su madre incluso en niñez; Usted robó la mantequilla de las casas de las gopis vecinas; y cuando usted creció un poco más, usted robó la ropa de los gopis jovenes. Solamente hace algunos días usted mató un toro. Éste es el grado de su conducta piadosa, santa.
Oyendo la réplica, Kṛṣṇa rasguñó su cabeza y miraba hacia el inteligente, Madhumangala, que lo aconsejó, “sus bienestar depende, en seguir siendo reservado.” A este punto, todos los sakhis rodearon Syāmasundara y comenzaron a aplaudir.
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Las Enseñanzas de Maat
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AUDIO FANTÁSTICO - IVOOX.COM
Juego de tronos
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Festín de Dragones o Festín de Cuervos
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- Religión Católica
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- Rosarium Mysteria Gaudii)
- CATHOLIC RELIGION (2020)SK
- Category:Roman Catholicism (3219)SK
- Catolicismo (3220)SK
- Pope o Papas (3243)SK 3. Handel: Brockes Passion, HWV 48 / Marcus Creed (OedipusColoneus) (3243)SK http://www.youtube.com/watch?v=QkBV6tEmYx8 4. Handel: Brockes Passion, HWV 48 / Marcus Creed (OedipusColoneus) (3243)SK http://www.youtube.com/watch?v=xM3Y5CxvKcg
- Category:Popes (3221)SK
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