lunes, 21 de mayo de 2012

Sri Vraj Dham Darshan (2º) - NOVENO


MUNDO

VAISHNAVA


juancas

Shri Vraj Dham Darshan - Parte 2º

Creado por juancas  del 21 de Mayo del 2012





The Shyamvarna Deity of Śrī Dāū ji




 

Deity of Śrī Dāū ji and Śrī Revati-devi




Mahāvana-Gokula & Rāval



 
Mahāvana is situated about six miles east of Mathurā. It is also called Brihadvana, because it is the largest (brihad) of all the forests (vanas). In fact this forest has three names: Mahāvana, Gokula and Brihadvana. This Gokula is nondifferent from Goloka.

Parjanya Gopa, the father of Goparāja Nanda Bābā, initially resided at Nandagaon where he had five sons – namely Upānanda, Abhinanda, Nanda, Sunanda and Nandana – and two daughters named Sanandā and Nandini. Also, while staying in Nandagaon he gave all his sons and daughters in marriage. His middle son, Nanda, had no offspring, which caused Parjanya Gopa great concern. He worshipped Nārāyana in the hope that Nanda would father a child. By a voice in the sky, he came to know that a very brave son would soon be born to Śrī Nanda. This son would possess all good qualities and annihilate every demon.

Some time after this aerial prophecy, Kesi and other demons began to cause a disturbance in Nandagaon. Parjanya Gopa together with his family and all of his relatives moved here to Brihadvana. The Yamunā flows close by Brihadvana, or Mahāvana. This forest is beautifully decorated with different kinds of trees, creepers and flowers, and there are lush, green meadows for the cows to graze in. Beholding this beauty, the Vrajavāsi gopas became very pleased and happily began to reside here.

Mahāvana-Gokula & Rāval





Mahāvana está situado a cerca de seis millas al este de Mathurā. También se llama Brihadvana, porque es el más grande (brihad) de todos los bosques (vanas). De hecho este bosque tiene tres nombres: Mahāvana, Gokula y Brihadvana. Este Gokula no es diferente de Goloka. 

Parjanya Gopa, el padre de Goparāja Nanda Bābā, residió inicialmente en Nandagaon donde él tuvo cinco hijos - a saber Upānanda, Abhinanda, Nanda, Sunanda y Nandana - y dos hijas llamadas Sanandā y Nandini. También, mientras que permaneció en Nandagaon él dio a todos sus hijos e hijas en matrimonio. Su hijo de enmedio, Nanda, no tenía ningún descendiente, por lo que causó a Parjanya Gopa una gran preocupación. Él adoraba a Nārāyana con la esperanza de que Nanda engendrara un niño. De una voz en el cielo, él vino a saber que un hijo muy valiente pronto nacería a Śrī Nanda. Este hijo poseería todas las buenas calidades y aniquilaría a muchos demonios. 

Pasada unas horas después de esta profecía desde el cielo, Kesi y otros demonios comenzaron a causar un gran disturbio en Nandagaon. Parjanya Gopa junto con su familia y todos sus parientes se fueron de aquí a Brihadvana. Los flujos del Yamunā se cierran por Brihadvana, o Mahāvana. Este bosque se adorna maravillosamente con diversas clases de árboles, de enredaderas y de flores, y hay grandes prados verdes para que las vacas pasten felizmente. Contemplando esta belleza, los gopas de Vrajavāsi llegaron a estar muy contentos y felices y comenzaron a residir aquí.

In Mahāvana, there are twenty-one sacred places (tirthas) 





The pastime places of Brihadvana, or Mahāvana, are mentioned in the Brahmānda Purān as follows:

“In Mahāvana, there are twenty-one sacred places (tirthas), which are saturated with good qualities. They include Yamala-arjuna-uddhāra-sthala, Nanda kūpa, Cintāharan-ghāt, Brahmānda-ghāt, Sārasvata-Kunda, Sarasvati-Silā, Vishnu-kund, Karna-kūpa, Kṛṣṇa-kund, Gopa kūpa, Ramana-reti, Tranavārta-badha-sthala, Pūtanā-badha-sthala, Nanda’s palace, Nanda-bhavana, Ramana-ghāt and Mathurā Ksetra (the birthplace of Mathurānātha, Sesa (Balarāma) and Yogamāyā). Visiting Mathurā Ksetra dispels all one’s sins and brings about all auspiciousness.”

Both Vraja-bhakti-vilāsa and Bhakti-ratnākara mention the following pastime places:

The place where the Yamala-arjuna trees were delivered (Yamalārjuna-uddhāra-sthala), the place where Pūtanā was killed (Pūtanā-badha-sthala), the place where the cart was broken (Sakata-bhanjana-sthāna), Sapta-sāmudrika-kūpa and Gopisvara Mahādeva. Additionally, Vraja-bhakti-vilāsa mentions Śrī Nanda Temple, Yasodā’s resting-place (Yasodā-sayana-sthala), the place of the grinding mortar (Okhala-sthala), the birthplace of Yogamāyā (Yogamāyā-janma-sthala), Bāla Gokulesvara and Rohini Temple.

Bhakti-ratnākara further mentions Krisna’s birthplace (Janma-sthāna), the place where the sanctifying ceremonies took place at the time of Krisna’s birth (Janma-samskāra-sthāna), the cowshed (gosālā), the place of the name-giving ceremony (Nāmakarana-sthāna), Agni-samskāra-sthala, Stanya-pāna-sthala, the place where Trinavarta was killed (Trināvarta-badha-sthala), the place where Kṛṣṇa and Balarāma crawled on Their knees, Brahmānda-ghāt, Yasodā ji’s courtyard, the place where navanita, or the fresh butter, was stolen (Navanita-cori-sthala), the place where the Dāmodara-lilā took place (Dāmodara-lilā-sthala), Śrī Sanātana Gosvāmi’s place of bhajana, the place of Madanamohana ji, Ramana-reti, Gopa-kūpa, the residences of Upānanda and the other gopas, the place of Śrī Kṛṣṇa’s birth-ceremony and other ceremonies, Gopa-baithaka, the path to go to Vrindāvana (Vrindāvana-gamana-patha), Sakrauli and so forth.

En Mahāvana, hay veintiuno lugares sagrados (los tirthas)





Los lugares del pasatiempo de Brihadvana, o Mahāvana, se mencionan en el Brahmānda Purān como sigue: 

“En Mahāvana, hay veintiuno lugares sagrados (tirthas), que están saturan con buenas calidades. Incluyen Yamala-arjuna-uddhāra-sthala, Nanda kūpa, Cintāharan-ghāt, Brahmānda-ghāt, Sārasvata-Kunda, Sarasvati-Silā, Vishnu-kund, Karna-kūpa, Kṛṣṇa-kund, Gopa kūpa, Ramana-reti, Tranavārta-badha-sthala, Pūtanā-badha-sthala, el Palacio de Nanda, Nanda-bhavana, Ramana-ghāt y Mathurā Ksetra (el lugar de nacimiento de Mathurānātha, de Sesa (Balarāma) y de Yogamāyā). Visitando Mathurā Ksetra que disipa todos los pecados y trae toda clase de cosas y echos auspiciosos.” 

Vraja-bhakti-vilāsa y Bhakti-ratnākara mencionan los siguientes  lugares del pasatiempo: 

El lugar en donde los árboles de Yamala-arjuna fueron redimidos (Yamalārjuna-uddhāra-sthala), el lugar en donde Pūtanā fue matada (Pūtanā-badha-sthala), el lugar donde fue quebrado el carro (Sakata-bhanjana-sthāna), Sapta-sāmudrika-kūpa y Gopisvara Mahādeva. Además, Vraja-bhakti-vilāsa menciona el Templo de Śrī Nanda, donde Yasodā se reclinaba,  (Yasodā-sayana-sthala), el lugar  de pulido del mortero (Okhala-sthala), el lugar de nacimiento de Yogamāyā (Yogamāyā-janma-sthala), Bāla Gokulesvara y el templo de Rohini. 

Lugar de nacimiento de Krisna adicional de las mencionadas en el Bhakti-ratnākara (Janma-sthāna), el lugar donde las ceremonias que santificación ocurrieron a la hora del nacimiento de Krisna (Janma-samskāra-sthāna), el establo (gosālā), el lugar de la ceremonia de la donación del nombre (Nāmakarana-sthāna), Agni-samskāra-sthala, Stanya-pāna-sthala, el lugar donde mataron a Trinavarta (Trināvarta-badha-sthala), el lugar adonde Kṛṣṇa y Balarāma se arrastraron de rodillas, el Brahmānda-ghātel patio de Yasodā ji en donde se encontraba el navanita, o la mantequilla fresca, fue robada (Navanita-cori-sthala), el lugar en donde ocurrió el Dāmodara-lilā (Dāmodara-lilā-sthala), el lugar del bhajana de Śrī Sanātana Gosvāmi, el lugar de Madanamohana ji, Ramana-reti, Gopa-kūpa, las residencias de Upānanda y los otros gopas, el lugar de la nacimiento-ceremonia de Śrī Kṛṣṇa y otras ceremonias, Gopa-baithaka, el camino de ida a Vrindāvana (Vrindāvana-gamana-patha), Sakrauli y así sucesivamente.

Kṛṣṇa and Baladeva with Their mothers, Yasodā and Rohini 




 Yasodā-maiyā gave birth to the twins Krisha Kanhaiyā and Yogamāyā at midnight, in the delivery room at Nanda-bhavana in Mahāvana. The umbilical cord was cut and other Vedic purificatory rituals were performed here.

Kṛṣṇa killed the demons Pūtanā, Trinavarta and Sakatāsura here, thus liberating them. Krishhna and Baladeva’s name-giving ceremony also took place at Mahāvana, in the nearby cowshed (gosālā) of Nanda Mahārāja. It was here that Balrāma and Kṛṣṇa started to crawl on Their knees, that Mother Yasodā tied the naughty baby Kṛṣṇa to a mortar, and that Kṛṣṇa delivered the Yamala-arjuna trees. The childhood pastimes of Kṛṣṇa and Balrama up to the age of two-and-a-half to three years took place here in Mahāvana.

Kṛṣṇa y Baladeva con sus madres, Yasodā y Rohini 





Yasodā-maiyā dio a luz a los gemelos Krisha Kanhaiyā y a Yogamāyā en la medianoche, en el cuarto de entrega en Nanda-bhavana en Mahāvana. El cordón umbilical fue cortado y otros rituales purificadores védicos fueron realizados aquí. 

Kṛṣṇa mató a los demonios Pūtanā, Trinavarta y Sakatāsura aquí, así los liberó. La ceremonia de de la donación del nombre de Krishhna y de Baladeva también ocurrió en Mahāvana, en el establo próximo (gosālā) de Nanda Mahārāja. Era aquí que Balrāma y Kṛṣṇa comenzaron a arrastrarse en sus rodillas, y que la madre Yasodā ató al travieso bebé Kṛṣṇa a un mortero, y que Kṛṣṇa liberó a los árboles de Yamala-arjuna. Los pasatiempos de la niñez de Kṛṣṇa y de Balrama hasta la edad de dos años y medios a tres años ocurrieron aquí en Mahāvana.

Nanda-bhavana 




 The Supreme Lord Śrī Kṛṣṇa and Yogamāyā took birth as twins from the womb of Mother Yasodā in her room in Nanda’s palace. They were born at midnight on āstami (the eighth day after the full moon) in the month of Bhādra when the star (naksatra) known as Rohini was visible in the sky. 

One can take darsana of Yogamāyā here. Śrīmad-Bhāgavatam vividly describes how the most fortunate Nanda Bābā became very joyful upon receiving a son. After the ceremony known as nādicheda-sanskāra had been performed, in which the umbilical cord is cut, baby Kṛṣṇa was bathed and so on. Nanda Bābā then called the brāhmans to perform the various purificatory rituals and other rites of childbirth.

Śrī Raghupati Upādyāya says: “In a world frightened by birth and death, some people take shelter of the Srutis, some of the Smritis and some of the Mahābhārata. But I pay my homage to Śrī Nandarāya, in whose courtyard Parabrahma is playing as a child.”

Nanda-bhavana 





El Señor Supremo Śrī Kṛṣṇa y Yogamāyā tomaron nacimiento como gemelos en la matriz de la madre Yasodā en su dormitorio en el palacio de Nanda. Nacieron en la medianoche en āstami (el octavo día después de la Luna Llena) en el mes de Bhādra cuando la estrella (naksatra) conocida como Rohini era visible en el cielo. 

Uno puede tomar el darsana de Yogamāyā aquí. El Śrīmad-Bhāgavatam describe vivamente de cómo Nanda Bābā el más afortunado llegó a ponerse muy alegre sobre la concepción de un hijo. Después de que la ceremonia conocida como nādicheda-sanskāra había sido realizada, en la cual se corta el cordón umbilical, el bebé que Kṛṣṇa fue bañado y así sucesivamente. Nanda Bābā entonces llamó a los brāhmans para realizar los varios rituales purificadores y otros ritos del parto. 

Śrī Raghupati Upādyāya dice: “En un mundo asustó por el nacimiento y la muerte, las personas toman diferentes refugio unos en el Srutis, algunos otros en el Smritis y otros más en el Mahābhārata. Pero yo rindo mi homenaje a Śrī Nandarāya, en cuyo patio el Parabrahman está jugando como niño.”

Hari-Kathā in the Courtyard of Nanda-Bhavana




Inside the Nanda-bhavana




Nandababa’s house at Gokul where Sri Kṛṣṇa Spent his Childhood




Devotee taking darsana of Sri Nandkisore Kṛṣṇa inside Nanda Bhavana






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LISTA DE REPRODUCCIÓN - PLAYLIST






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  3. Mundo Religioso 2 - jueves 29 de diciembre de 2011
  4. Mitología Universal 1 (Asturiana) - jueves 29 de diciembre de 2011
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  3. La Biblia III - martes 10 de enero de 2012
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