MUNDO
VAISHNAVA
Shri Vraj Dham Darshan - Parte 2º
Creado por juancas del 24 de Mayo del 2012
- Visākhā-kuṇḍa - (inglés)
- Visākhā-kuṇḍa - (español)
- The temple at Dhira-Samira - (inglés)
- El templo en Dhira-Samira - (español)
- Śrī Gauridāsa Pandit ji’s Samādhi
- Vamsivata - (inglés)
- Vamsivata - (español)
- Banyan (vata) Tree at vamsivata - (inglés)
- Árbol de Banyan (vata) en vamsivata - (español)
- Rasa Mandal at Vamsivata
- Rasa mandal at vamsivata
- Śrī Śrī Gopisvara Mahadeva - (inglés)
- Śrī Śrī Gopisvara Mahadeva - (español)
- Brahma-kuṇḍa - (inglés)
- Brahma-kuṇḍa - (español)
- LISTA de REPRODUCCIÓN
- CUADROS de VINCULOS
Visākhā-kuṇḍa
Visākhā-kuṇḍa lies in Nidhuvana, just as Lalitā-kuṇḍa lies in Sevā-kunja. Śrī Rādhā-bihāri ji manifested this kunda of sweet, delicious water with His flute to relieve the thirst of His beloved sakhi Visākhā as well as that of the other sakhis. Later, the famous Svāmī Haridāsa, who was very skilled in devotional music, found the deity of Śrī Bānke-bihāri ji in this same Visākhā-Kunda.
Svāmī Haridāsa ji used to please Śrī Bihāri ji by sweetly singing devotional songs he had personally composed as he played the vinā. While singing, he would become so absorbed that he would forget his body and mind. The famous Baiju bāvara and Tānsena were his disciples. Upon hearing about Svāmī Haridāsa’s glories from the mouth of Tānsena, who was the jewel among Emperor Akbara’s ministers, Akbara himself desired to relish the nectar of Haridāsa’s musical talent. But Svāmī Haridāsa had firmly resolved not to entertain anyone but his deity.
Therefore one day Emperor Akbara disguised himself as an ordinary man and, along with Tānsena, came to Svāmī Haridāsa’s hut in Nidhuvana. Tānsena, who also was very expert in music, had purposely brought his vinā along and now began to sing a sweet song. His singing enchanted Akbara. Svāmī Haridāsa then took the vinā from the hands of Tānsena and began to sing the same song, pointing out the errors that Tānsena had made in singing it.
Svāmī Haridāsa’s singing was so sweet and attractive that even the deer, birds and other animals of the forest came to that spot, where they listened silently. Emperor Akbara’s amazement knew no bounds. He was so pleased that he immediately wanted to present something to Svāmī Haridāsa, but the wise Tānsena indicated to the emperor not to do so as it would alter Haridāsa’s mood. The samādhi of this great personality is still present in Nidhuvana.
Visākhā-kuṇḍa
Visākhā-kuṇḍa se encuentra en Nidhuvana, mientras que Lalitā-kuṇḍa se encuentra en Sevā-kunja. Śrī Rādhā-bihāri ji manifestó este kunda de agua dulce, deliciosa con su flauta para saciar la sed de su querida sakhi Visākhā así como la de las otras sakhis. Más tarde, el famoso Svāmī Haridāsa, que era muy experto en música piadosa, encontró la deidad de Śrī Bānke-bihāri ji en este mismo Visākhā-kuṇḍa.
Svāmī Haridāsa satisfacía al dulce Śrī Bihāri ji cantando canciones piadosas que él había compuesto personalmente mientras que él tocaba la vinā. Mientras que cantaba, él se transformaba y así absorbido él olvidaba su cuerpo y su mente. El famoso Baiju bāvara y Tānsena eran sus discípulos. Al oír hablar de las glorias de Svāmī Haridāsa de la boca de Tānsena, que era la joya entre los ministros de Akbara del emperador, Akbara mismo deseó disfrutar del néctar del talento musical de Haridāsa. Pero Svāmī Haridāsa había resuelto firmemente no entretener a ninguna persona sino a su deidad.
Por lo tanto el emperador Akbara cierto día se disfrazó como un hombre ordinario y, junto con Tānsena, vino a la choza de Svāmī Haridāsa en Nidhuvana. Tānsena, que también era muy experto en música, había traído adrede su vinā con él y ahora comenzó a cantar una dulce canción. Su canto encantó a Akbara. Svāmī Haridāsa después tomó la vinā de las manos de Tānsena y comenzó a cantar la misma canción, precisando los errores que Tānsena había hecho en el canto de ellos.
Svāmī Haridāsa era tan dulce y atractiva la canción que cantaba y que incluso los ciervos, los pájaros y demás animales del bosque vinieron a ese punto, donde escucharon silenciosamente. El asombro del emperador Akbara no sabía ningún límite. Él estaba tan contento que él quiso inmediatamente presentar algo a Svāmī Haridāsa, pero el sabio Tānsena indicó al emperador para que no hiciera alteraría al humor de Haridāsa. El samādhi de esta gran personalidad está todavía presente en Nidhuvana.
The temple at Dhira-Samira
This place is situated on the bank of Śrī Yamunā just near Vamsivata. It is the place of rāsa-lilā, where the Divine Couple perform Their eternal, sportive pastimes in the nikunjas. The breeze (samira) itself would become so gentle and calm (dhira) here upon beholding these pastimes that it would be unable to move even an inch. Therefore, this place is named as Dhira-samira.
Śrī Gauridāsa Pandita established the kunja and temple at Dhira-samira. He was the younger brother of Sūryadāsa Sarkhela, who was Nityānanda Prabhu’s father-in-law, the father of Jāhnavā and Vasudhā. Śrī Gauridāsa Pandita is one of the main associates of Śrīman Mahāprabhu. He came to Vrindāvana at the end of his life, where he established Dhira-samira-kunja and began to serve and worship Śrī Syāmarāya, his worshipful deity. His place of bhajana and his samādhi are also here.
In his well-known song from Gita-govinda the famous Vaisnava poet Śrī Jayadeva Gosvāmī has mentioned this kuïja:
"dhira-samire yamunā-tire vasati vane vana-māli
gopi-pina payodhara-mardana cancala-kara-yuga-sāli"
The kunja that is mentioned here refers to this Dhira-samira Kunja.
El templo en Dhira-Samira
Este lugar se encuentra situado en la ribera de Śrī Yamunā apenas cerca de Vamsivata. Es el lugar del rāsa-lilā, en donde la Pareja Divinos realizaba Sus pasatiempos eternos, juguetones en los nikunjas. La brisa (samira) en sí misma llegó a ser tan apacible y tranquila (dhira) aquí al contemplar estos pasatiempos que no podrían moverse incluso una pulgada. Por lo tanto, este lugar se llama como Dhira-samira.
Śrī Gauridāsa Pandita estableció el kunja y el templo en Dhira-samira. Él era el hermano menor de Sūryadāsa Sarkhela, que era suegro de Nityānanda Prabhu, el padre de Jāhnavā y Vasudhā. Śrī Gauridāsa Pandita es uno de los asociados principales de Śrīman Mahāprabhu. Él vino a Vrindāvana al final de su vida, en donde él estableció Dhira-samira-kunja y comenzó a servir y adorar Śrī Syāmarāya, su deidad adorable. El lugar del bhajana y su samādhi están también aquí.
En su canción bien conocida de Gita-govinda el poeta famoso Śrī Jayadeva Vaisnava Gosvāmī ha mencionado este kuïja:
"dhira-samire yamunā-tire vasati vane vana-māli
gopi-pina payodhara-mardana cancala-kara-yuga-sāli"
El kunja que se menciona aquí se refiere a este Dhira-samira Kunja.
Śrī Gauridāsa Pandit ji’s Samādhi
Vamsivata
This is the place where the Youthful Couple Śrī Rādhā-Kṛṣṇa together with the sakhis performed their pastimes of rāsa as described in Śrīmad-Bhāgavatam, the pure and faultless scriptural authority. To bestow the result of the Kātyāyani-pūjā upon the young, unmarried gopis, rasika-bihāri Śrī Kṛṣṇa granted them a boon. To fulfil this boon, He played a sweet tune on His flute on a full moon night. Hearing the wonderful flute-song, the gopis, intoxicated in prema, came here. Śrīmad-Bhāgavatam (10.29.4) describes this as follows:
"nisamya gītām tad ananga-vardhanam
vraja-striyah krishna-grihta-mānasāh
ājagmur anyonyam alaksitodyamāh
sa yatra kānto java-lola-kundalāh "
“The young women of Vraja heard the sound of Kṛṣṇas flute. This sound, which reinforces amorous feelings, captivated their minds. Each unknown to the other, they went to where their lover Kṛṣṇa waited. Because they moved so quickly their earrings swung back and forth.”
On the pretext of correcting the gopis transgression of righteous conduct, rasikendra-sekhara Śrī Kṛṣṇa gave His surrendered gopis many reasons why they should return home to serve their husbands, but the clever gopis easily refuted all His arguments.
Kṛṣṇa’s autumnal rāsa (sāradiya-rāsa) with countless gopis took place here. One Kṛṣṇa danced between two gopis or one gopi was dancing between two Kṛṣṇas. In this way, rāsa took place with astonishing dancing and singing. The other gopis became proud of their good fortune (saubhāgya-mada) and Śrī Rādhikā entered into a sulky angry mood, māna. Seeing this, rasika-sekhara Śrī Kṛṣṇa disappeared from that place in order to soothe Śrī Rādhikā’s māna and to remove the pride of the other gopis.
Thereafter, the gopis, suffering separation from Kṛṣṇa and crying loudly, began to sing, "jayati te ’dhikam janmanā vrajaù… " Hearing their singing, Śrī Kṛṣṇa again appeared, and at this place He expressed His gratitude to the gopis in sweet words:
“You have performed an extraordinary deed: you have given up everything for Me. For this sacrifice, I am eternally indebted to you and can never repay you.”
This is the place where rāsa-līlā was performed, and thus it is the crest jewel among all places of pastimes.
Vamsivata
Éste es el lugar es en donde la Joven Pareja Divina Śrī Rādhā-Kṛṣṇa junto con las sakhis realizaron sus pasatiempos del rāsa según lo descrito en El Śrīmad-Bhāgavatam, la escritura autoridad pura e intachable. Para conceder el resultado del Kātyāyani-pūjā sobre las gopis jovenes, solteras, rasika-bihāri Śrī Kṛṣṇa les concedió un favor. Para satisfacer este favor, él tocó una dulce melodia con Su flauta en una noche de la Luna Llena. Oyendo la maravillosa canción que emanaba de la flauta, las gopis, intoxicadas con el prema, vinieron aquí. El Śrīmad-Bhāgavatam (10.29.4) describe esto como sigue:
“Las mujeres jovenes de Vraja oyeron el sonido de la flauta de Kṛṣṇas. Este sonido, que refuerza sensaciones amorosas, cautivó sus mentes. Cada una desconociendolo las otras, fueron a donde su amante Kṛṣṇa le esperaba. Porque corrieron tan rápidamente que sus pendientes se balanceaban hacia adelante y hacia atrás.”
"nisamya gītām tad ananga-vardhanam
vraja-striyah krishna-grihta-mānasāh
ājagmur anyonyam alaksitodyamāh
sa yatra kānto java-lola-kundalāh "
“Las mujeres jovenes de Vraja oyeron el sonido de la flauta de Kṛṣṇas. Este sonido, que refuerza sensaciones amorosas, cautivó sus mentes. Cada una desconociendolo las otras, fueron a donde su amante Kṛṣṇa le esperaba. Porque corrieron tan rápidamente que sus pendientes se balanceaban hacia adelante y hacia atrás.”
Con el pretexto de corregir la transgresión de las gopis de la conducta honrada, el rasikendra-sekhara Śrī Kṛṣṇa les dio a Sus gopis entregadas, muchas razones por las que debían volver a sus casas para servir a sus maridos, pero las gopis inteligentemente refutaron fácilmente todas sus discusiones.
El rāsa otoñal de Kṛṣṇa (sāradiya-rāsa) con las incontables gopis ocurrió aquí. Kṛṣṇa bailó entre dos gopis o una gopi bailaba entre dos Kṛṣṇas. De esta manera, el rāsa ocurrió con el baile y el canto asombroso. Las otras gopis llegaron a estar orgullosas de su buena fortuna (saubhāgya-mada) y por lo que Śrī Rādhikā entró en un humor māna, enojado y malhumorado. Viendo esto, el rasika-sekhara Śrī Kṛṣṇa desapareció de ese lugar para calmar el māna de Śrī Rādhikā y quitar el orgullo de las otros gopis.
Después de eso, las gopis, en estado de separación sufrieron por Su amado Kṛṣṇa y gritaron en alta voz, y comenzaron a cantar, "jayati te ’dhikam janmanā vrajaù… " Oyendo su canto, Śrī Kṛṣṇa apareció otra vez, y en este lugar él expresó su gratitud a las gopis en palabras dulces:
“Ustedes han realizado un hecho extraordinario: ustedes han renunciado a todo por Mí. Por este sacrificio, Estoy eternamente endeudado con ustedes y nunca podré recompensarle.”
Éste es el lugar en donde el rāsa-līlā fue realizado, y es por esto que se le considera la joya que corona a todos los lugares de pasatiempos.
Banyan (vata) Tree at vamsivata
Śrī Kṛṣṇa’s great-grandson Śrī Vajranābha Mahārāja planted a tree here in remembrance of this place of rāsa, but after some time the Yamunā flooded that place. More recently, five hundred and fifty years ago, Śrī Mādhu Pandita, a disciple of Śrī Gadādhara Pabdita, took one of its branches and planted it here, and that branch transformed into a vast tree.
Shri Mādhu Pandita found the deity Śrī Gopinātha here while engaged in bhajana. There are four very small temples in each of the four corners of the quadrangular wall of Vamsivata. The deities of Śrī Rāmānujācārya, Śrī Madhvācārya, shri Vishnusvāmi and Śrī Nimbārkācārya were established within them. Nowadays, some other deities have replaced them. Gaudiya Vaisnavas used to serve here, but then Brahmacāri ji, the spiritual guide of a king of Gwāliyor, bought this place. Since then, it has been in the care of the Nimbārka Sampradāya.
Árbol de Banyan (vata) en vamsivata
El bisnieto de Śrī Vajranābha Mahārāja, Śrī Kṛṣṇa plantó un árbol aquí en conmemoración de este lugar del rāsa, pero después de una cierta hora el Yamunā inundó ese lugar. Hace muchísimo tiempo, hace más de quinientos cincuenta años, Śrī Mādhu Pandita, discípulo de Śrī Gadādhara Pabdita, tomó una de sus ramas y la plantó aquí, y esa rama se transformó en un árbol extenso.
Śrī Mādhu Pandita encontró a la deidad Śrī Gopinātha aquí mientras que estaba absorto en un bhajana. Hay cuatro templos muy pequeños en cada uno de las cuatro esquinas de la pared cuadrangular de Vamsivata. Las deidades de Śrī Rāmānujācārya, de Śrī Madhvācārya, shri Vishnusvāmi y de Śrī Nimbārkācārya fueron establecidas dentro de ellas. Hoy en día, algunas otras deidades los han substituido. La Gaudiya Vaisnavas lo usó para servir aquí, pero por otra parte el Brahmacāri ji, el guía espiritual de un rey de Gwāliyor, compró este lugar. Desde entonces, ha estado al cuidado de la Nimbārka Sampradāya.
Rasa Mandal at Vamsivata
Rasa mandal at vamsivata
Śrī Śrī Gopisvara Mahadeva
In Śrīmad-Bhāgavat, Mahādeva Shankar, the god of gods, has been called the foremost Vaisnava. He and Bhagavati Pārvati are always absorbed in meditation on Kṛṣṇa’s eternal eightfold daily pastimes (asta-kāliya lilā).
Once, during Śrī Kṛṣṇa’s manifest pastimes, Shankara desired to take darsana of Kṛṣṇa’s captivating rāsa-lilā with his own eyes. Being eager to do so, he came directly to Vrindāvana from Kailāsa. At the gate outside Vrindāvana, some attendant gopis stopped him, because no male except for Śrī Kṛṣṇa can enter the rāsa. But since when has Shankara easily agreed to anything? He asked the attendant gopis how he might be admitted, and they told him to satisfy Bhagavati Yogamāyā Paurnmāsi (Pūrnimā) with his worship.
Śrī Mahdev Shankara followed their advice and after arduous worship he received darsana of Yogamāyā. Knowing the desire of Shankara, Pūrnimā took his hands and dipped him in the nearby Brahma kuṇḍa. When he came out of the pond, he had been transformed into an extremely beautiful young gopi.
Pūrnimā seated Shankara, now a gopi, inside a kunja north-east of the rāsa-sthali. She told him to behold the rāsa-lilā from there, and then she disappeared.
After a short while, the rāsa-lilā began. The gopis thought, “Today, for some reason or other, we are not feeling any happiness in singing and dancing.” They understood that some outsider had entered the arena, and they began to search for that person. In their search they came to this place‚ where they saw a new, unknown gopi sitting in a kunja.
They caught that new gopi and began to question her, “What is your name? What is the name of your village? Who is your husband? Who is your father-in-law?”
But the new gopi was unable to answer any of their questions. Instead, she could only cry. Yogamāyā had neither arranged her birth from the womb of a gopi, nor given her any name. The new gopi was not married to any gopa either, so what answers could she give? When the gopis received no answer, they began to slap her cheeks till hey became swollen.
Seeing Mahādeva’s misery, Pūrnimā’s heart melted. She went there and explained that this gopi was an object of her mercy. She requested the gopis and Kṛṣṇa to be merciful to her. Śrī Kṛṣṇa, knowing the internal desire of Pūrnimā, gave Shankara the name Gopīsvara and granted him the boon that a sādhaka would be unable to enter Vrindāvana, and especially into Kṛṣṇa’s sweet pastimes there, without first receiving his mercy.
Śrī Śrī Gopisvara Mahadeva
En El Śrīmad-Bhāgavat, Mahādeva Shankar, dios de dioses, se le ha llamado el primer Vaisnava. Él y Bhagavati Pārvati se encuentran siempre absorbidos en meditación en los eternos pasatiempos diarios en ocho tipos de Kṛṣṇa (asta-kāliya-lilā).
Una vez, durante los pasatiempos manifestos de Śrī Kṛṣṇa, Shankara deseó tomar el darsana del fascinante rāsa-lilā de Kṛṣṇa con sus propios ojos. Estando impaciente de hacerlo, él vino directamente desde Vrindāvana a Kailāsa. En la entrada de Vrindāvana, algunas gopis acompañantes lo pararon, porque ningún varón a excepción de Śrī Kṛṣṇa puede entrar en el rāsa. ¿Pero cuándo Shankara ha convenido fácilmente cualquier cosa? Él preguntó a las gopis acompañantes cómo él podía ser ser admitido, y le dijeron satisfacer a Bhagavati Yogamāyā Paurnmāsi (Pūrnimā) con su adoración.
Śrī Mahdev Shankara siguió su consejo y después de su ardua adoración recibió el darsana de Yogamāyā. Sabiendo el deseo de Shankara, Pūrnimā lo tomó de la mano y lo sumergió en el Brahma-kuṇḍa. Cuando él salió de la charca, lo habían transformado en una gopi joven extremadamente hermosa.
Pūrnimā asentó Shankara, ahora siendo una gopi, dentro del kunja en el lado noreste del rāsa-sthali. Ella le dijo contempla el rāsa-lilā de allí, entonces desapareció.
Después de un corto espacio de tiempo, el rāsa-lilā comenzó. Las gopis pensaron, “Hoy, por alguna razón u otra, no estamos sintiendo ninguna felicidad en el canto y no estamos bailando.” Entendían que algún forastero había entrado en la arena, y comenzaron a buscar por esa persona. En su búsqueda vieron a esta ‚ al lugar donde vieron una gopi nueva, desconocida que se encontraba sentaba en un kunja.
¿Cogieron a esa nueva gopi y comenzaron a preguntarle, “cuál es tu nombre? ¿Cuál es el nombre de tu aldea? ¿Quién es tu marido? Quién es tu suegro?”
Pero la nueva gopi no pudo contestar a ninguna de sus preguntas. En su lugar, ella pudo gritar solamente. Yogamāyā ni había arreglado su nacimiento de la matriz de una gopi, ni le había dado ningún nombre. ¿La nueva gopi no estuva casada con ningún gopa tampoco, así que qué respuestas podía ella dar? Cuando las gopis no recibieron ninguna respuesta, comenzaron a dar una palmada a sus mejillas hasta que hey llegó a hincharse.
Considerando la miseria de Mahādeva, el corazón de Pūrnimā se derritió. Ella fue allí y explicó que este gopi era un objeto de su misericordia. Ella solicitó a las gopis y a Kṛṣṇa que fueran compasivo con ella. Śrī Kṛṣṇa, sabiendo el deseo interno de Pūrnimā, dio a Shankara el nombre de Gopīsvara y le concedió el favor que un sādhaka no podía entrar en Vrindāvana, y especialmente en los dulces pasatiempos de Kṛṣṇa que allí se ejecutaban, sin primero la recepción de su misericordia.
Brahma-kuṇḍa
Brahma-kuṇḍa , where Bhagavati Yogamāyā Pauranmāsi gave Mahādeva Shankara the form of a gopi by dipping him in this kuṇḍa. Śrī Vrindā-devi also gave Nārada the form of Nāradi Gopi by bathing him here.
Brahma-kuṇḍa
Brahma-kuṇḍa, donde Bhagavati Yogamāyā Pauranmāsi dio a Mahādeva Shankara la forma de una gopi sumergiéndolo en este kuṇḍa. Śrī Vrindā-devi también dio a Nārada la forma de Nāradi Gopi bañándolo aquí.
LISTA DE REPRODUCCIÓN - PLAYLIST
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MEDICINA NATURAL, RELAJACION
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- Medicina Natural - Plantas Medicinales 1 y 2 (Visión de las Plantas) - miércoles 28 de diciembre de 2011
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VAISHNAVAS, HINDUISMO
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